Brabants burgerpanel kiest bumperkleefbord
Twee wegen in de regio Helmond, de N270 en N266, staan dit najaar centraal in een actie van de provincie Noord-Brabant met actuele en individuele waarschuwingen aan het adres van bumperklevers. Dat gebeurt met VIS. Dankzij dit volgtijd-informatiesysteem geven borden langs de kant van de weg in tienden van seconden aan hoe dicht men op de huid van de voorganger zit. Het Brabantse publiek sprak hierin een woordje mee.
Of het systeem bumperklevers mores leert, moet blijken. Feit is dat voor deze aanpak als zodanig ruime steun bestaat. Elektronisch heeft de provincie kortgeleden de behoefte hieraan gepeild. Dat gebeurde tegelijk met tal van andere onderwerpen op het vlak van het provinciale verkeers- en vervoerbeleid. Noord-Brabant is de eerste provincie die via internet op grote schaal (het panel telt vooralsnog 1200 leden) het draagvlak voor genomen en nog te nemen maatregelen peilt.
Met een respons van 80 procent is de provincie zeer tevreden met de scores van de laatste brede peiling. Mogelijk al volgend jaar wil men het aantal deelnemers aan dit elektronisch burgerberaad uitbreiden tot 4000 personen. Dan kunnen aan de hand van de uitkomsten meer gedifferentieerde uitspraken worden gedaan, bijvoorbeeld over parkeerbeleid en ov-voorzieningen. 'Tussen noordoostelijk of westelijk Brabant en de verstedelijkte zuidoosthoek van de provincie kunnen immers grote verschillen bestaan', licht teamcoördinator verkeer en vervoer M. van Egeraat van de provincie toe.
Uitkomsten
Oninteressant zijn de generieke uitspraken uit de laatste peiling ondertussen niet. Verkeersveiligheid zakt als topthema een beetje weg in de algemene belangstelling: mogelijk 'dankzij' het dalend aantal slachtoffers, zo wordt verondersteld. Het belang van bereikbaarheid neemt iets toe. Ook opmerkelijk: milieu lijkt enigszins terug van weggeweest. Slechte luchtkwaliteit en klimaatverandering wordt door 70 respectievelijk 62 procent van de panelleden als groot probleem gezien. Een algemene kilometerheffing mag er voor de Brabanders komen: 70 procent staat er achter. Voor een spitsheffing is bij slechts 41 procent steun te vinden. Betaald parkeren wordt niet toegejuicht: slechts 17 procent steunt uitbreiding daarvan.
'Brabant omarmt dynamisch verkeersmanagement', kopt de provincie in een eigen samenvatting van het panelonderzoek. Niet minder dan 79 procent vindt DVM effectief en steunt verdere invoering. Maar voor netwerkbenadering met versterkte inzet van het onderliggend wegennet krijgt slechts 8 procent de handen op elkaar. Van Egeraat erkent de paradox en houdt het voor mogelijk dat het woordje 'dynamisch' nu eenmaal lekker in de mond ligt, terwijl veel respondenten misschien amper weten waar DVM voor staat.
Snelheidsbeïnvloeding geniet slechts beperkte steun. Eenderde kan leven met licht- of geluidssignalen in de auto als men over de schreef gaat. Maar tegendruk van het gaspedaal of externe snelheidsinterventie zijn met 14 respectievelijk 9 procent amper acceptabel.
Op gespannen voet met de formele provinciedemocratie, waarbij de Staten immers het laatste woord hebben, staat de raadpleging volgens Van Egeraat niet. 'De uitkomsten van het panel gelden als één van de peilstokjes. Het is goed om bij alle mogelijke beleidskeuzes te weten of iets al dan niet aansluit bij de ideeën van het publiek.'
Eén van de ideeën die waarschijnlijk wel worden gehonoreerd, is de vormgeving van de waarschuwingsborden bij het VIS-systemen tegen bumperkleven. In de peiling werd de respondenten voor de aanstaande proef op de N266 en de N270 een tweetal matrixborden voorgelegd. Verreweg de meeste steun kreeg de tekstloze variant waarop tussen twee auto's de volgtijd in tienden van seconden in beeld wordt gebracht.
Reactie plaatsen •