Bouw nieuwe HSL-station Breda van start
Nog deze maand wordt gestart met de bouw van het nieuwe HSL-station Breda. NS, ProRail en gemeente Breda hebben hiervoor definitief het contract gegund aan de combinatie Ballast Nedam/Hurks.
In het nieuwe station worden reizen, wonen, werken en winkelen geïntegreerd.
Het nieuwe station is een uniek project waarbij reizen, wonen, werken en winkelen geïntegreerd.
Voorzieningen
Het nieuwe station telt 6 sporen en 3 perrons, waar 16 treinen per uur kunnen stoppen. Het station wordt een rechtstreekse shuttleaansluiting op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Parijs: binnen één uur staat de reiziger op Schiphol, in iets meer dan een uur op de Dam in Amsterdam en in nog geen half uur kan hij vanuit Breda in de hogesnelheidstrein zitten, op weg naar Parijs.
Op het nieuwe busperron is ruimte voor 20 bussen. In en rond het station is plaats voor meer dan 4000 fietsen en op het dak kunnen 720 auto’s parkeren. De Noord- en Zuidkant van het station worden met elkaar verbonden door een brede, ruime ondergrondse passage met winkels. Aan de voor- en achterkant komen overzichtelijke pleinen met brede wegen die zorgen voor een goede bereikbaarheid. Daarnaast komen in het stationsgebouw woningen en kantoren.
Samenwerking
Het project Breda Centraal is een samenwerkingsproject tussen NS, gemeente Breda, provincie Noord-Brabant en ProRail. Het ontwerp voor het nieuwe station is van architectenbureau Koen van Velsen. Naar verwachting is het station medio 2015 klaar.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Impressie van de te realisren ov-terminal in Breda
Reactie plaatsen •