Botsing brommobiel: hamerslag op luciferdoosje
Spannend en avontuurlijk zien ze er niet uit, maar met een brommobiel (max. 45 km/uur) op de openbare weg ben je wel extra kwetsbaar. Nieuwe Duitse crashtests tonen dat aan. Het overlijdensrisico bij een vergelijkbaar type ongeval zou 11 keer groter zijn dan met een gewone vierwieler.
'Tja, wat wil je, het is een stuk plastic en meer niet', geeft Harry Jongelen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer al direct ten beste. Hem verbazen de uitkomsten van de crashtests allerminst. In de vergelijking van een hamerslag op een lucifersdoosje kan hij zich wel vinden.
De veiligheidseisen voor voertuigen zijn vastgelegd in Europese richtlijnen. Voor de brommobiel reiken ze niet veel verder dan zaken als verlichting en remmen, meldt Jongenelen. Van kreukelzones en energie-absorptie is weinig sprake.
Crash-specialist Dick Kooman van de ANWB ziet in de recente tests door het Allianz Zentrum für Technik in München een bevestiging van eerdere studies door zusterorganisatie ADAC. Of er aanleiding is tot aangepaste regelgeving en voertuigeisen, moet zijns inziens eerst en vooral afhangen van een nadere statistische analyse. Knelpunt is dat met extra soliditeitsmaatregelen al gauw het maximumgewicht van 350 kg wordt overschreden.
Centraal staat de vraag hoe vaak brommobielen in werkelijkheid crashen met en door grotere voertuigen. Dat verzekeringsmaatschappijen, althans in Duitsland, aanleiding zagen voor nader onderzoek, vormt volgens Kooman wel een vingerwijzing voor die toenemende ongevalsbetrokkenheid.
Hoe dan ook: bij de crashtests bleef van brommo's en hun dummy-inzittenden niet veel over. Met de geringe massa van het voertuig en de sobere zittingen, lopen bestuurders/inzittenden extra risico op letsels aan de nekwervels en whiplash.
Komen twee brommobielen elkaar tegen, dan hebben inzittenden bij 45 km/uur nog een redelijke kans levend uit het voertuig te komen. Zodra er echter een zwaarder voertuig aan te pas komt, is de brommobiel uiterst kwetsbaar. Afhankelijk van de uitvoering kunnen sommige brommobielen 56 km/uur halen. Binnen de bebouwde kom mogen zij evenmin als gewone bromfietsen van het fietspad gebruik maken indien er een hoofdrijbaan beschikbaar is.
Als persoonlijke mening ('het is Verkeer en Waterstaat dat daar over gaat') wil Jongenelen nog wel kwijt dat iedereen beter af is bij een maximumsnelheid voor brommobielen én trouwens van brommers in het algemeen van 50 km/uur. Het huidige snelheidsverschil zou alleen maar leiden tot irritatie, ongewenst inhalen en bumperkleven.
Reactie plaatsen •