Borden alleen halen de vaart er niet uit
Borden alleen doen de weggebruiker geen vaart minderen. Dat is één van de lessen van de Duurzaam Veilig-ervaringen die vier gemeenten in het zuidelijk Westerkwartier van de provincie Groningen sinds 1998 hebben opgedaan.
De officiële evaluatie van het DV-project leerde de vier gemeenten Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn dat men van meet af aan eigenlijk te veel met te weinig geld wilde bereiken. 'Bij beperkte middelen kun je het beste inzetten op enkele knelpunten. Anders wordt het geld over te veel kleine maatregelen uitgesmeerd. De effectiviteit lijdt onder die 'verdunning'’, licht gemeentesecretaris Eric Paré van de gemeente Grootegast toe. Grootegast wil zich de komende twee jaar beperken tot de aanpak van enkele knelpunten waar sluipverkeer de tot nu toe geldende limiet van 60 km/uur vaak overschrijdt en veel subjectieve verkeersonveiligheid veroorzaakt.
Van écht 'duurzaam veilig' was in het Groningse project eigenlijk van meet af aan geen sprake. Noodgedwongen richtte het project zich op het herkenbaar maken van de nieuwe snelheidslimiet van 60 km/uur in het pilotgebied. 'Maar die inspanningen hebben maar weinig effect gehad op de werkelijk gereden snelheden', aldus Paré. Anders dan bij DV gebruikelijk is, werden in het projectgebied expliciet geen infrastructurele maatregelen getroffen. Reden: het ministerie van Verkeer en Waterstaat trok zich destijds na de onderzoekfase terug. De gedroomde subsidiestroom ging daarmee in rook op.
In totaal wisten de vier gemeenten samen met de provincie Groningen nog 80 procent van de gewenste maatregelen te realiseren. Dat betrof echter hoofdzakelijk de veelvuldige vermelding van de nieuwe maximumsnelheid van 60 km/uur. Al die borden, poorten en wegmarkeringen sorteerden echter weinig effect. Slechts in enkele gevallen was er genoeg geld voor het verhogen van een kruising. Het totaal aantal ongevallen in het gebied bleef daarmee nagenoeg gelijk, of was er geen gunstig effect ten opzichte van de algemeen dalende landelijke tendens. De aantallen letselongevallen en slachtoffers daalden weliswaar met 7 respectievelijk 13 procent, maar de winst had veel groter kunnen zijn als alle maatregelen uit het DV-pakket waren uitgevoerd, meent de Regiopolitie Groningen.
De gemeente Grootegast heeft inmiddels besloten om, zij het op beperkte schaal, de lessen uit het verleden ter harte te nemen. Op de Fanerweg, in het grensgebied met de gemeenten Zuidhorn en Leek, wil men nu een drietal asverspringen en wegversmallingen aanbrengen. Die moeten met name het te snel rijdende sluipverkeer mores leren. Op andere plaatsen in het resterend buitengebied waar ook een limiet van 60 km/uur geldt, volstaat men nog wel met bebording sec, ook al heeft de ervaring geleerd dat dit weinig oplevert. Maar, zo redeneert men in de gemeente Grootegast, die bebording moet dan maar worden beschouwd als aankondiging van infrastructurele maatregelen, als daar in de toekomst weer meer budget voor beschikbaar is.
Reactie plaatsen •