BlueAssist maakt openbaar vervoer toegankelijker
Geert Vandewalle, een van de initiatiefnemers: ‘De vraag kan worden aangepast aan de situatie. Bijvoorbeeld: ‘Ik wil uitstappen bij de bibliotheek, kunt u aangeven wanneer ik er ben?’ Er bestaat ook al een app waarbij je via een algemene hulpknop rechtstreeks contact kan opnemen met een bekende van de hulpvrager, zodat ze samen kunnen zoeken naar een oplossing. Dat vergroot het zelfvertrouwen van de gebruiker.’
Nederlandse belangstelling
Vandewalle heeft ook een idee om BlueAssist te integreren bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). ‘Regelmatige treinreizigers zouden zich kunnen aanmelden als ‘BlueAssist-ontvanger’ om hulpbehoevenden te begeleiden tijdens hun gezamenlijke treinreis, vergelijkbaar met het carpoolsysteem.’ Ook in Nederland is er belangstelling voor BlueAssist.
Voet aan de grond
Vandewalle hoopt dat BlueAssist snel voet aan de grond krijgt. ‘De bedoeling dat het BlueAssist-icoon zo vlug als mogelijk Europees (h)erkenbaar wordt, vergelijkbaar met de blindenstok.’ BlueAssist zou ook kunnen worden gebruikt in winkels. Vandewalle: ‘Het is vertrekken vanuit de visie om even een beroep te kunnen doen op een medeburger om weer een stap verder te komen.’
Auteur: Joske van Lith
Hulp vragen aan de chauffeur met hulp van BlueAssist
Reactie plaatsen •