Blindelings door de openbare ruimte
Van ‘toekomstmuziek’ kan overigens nauwelijks nog worden gesproken. ‘RouteOnline’, zoals het nieuwe systeem werd gedoopt, ìs namelijk al op straat. Deze ‘blinden-TomTom’, zoals het product kortheidshalve ook wel wordt genoemd, werd ontwikkeld door Hans Brons en zijn bedrijf ConnexIP. Na succesvolle proeven onder EU-supervisie in Den Haag en vervolgens in Leiden, maakt ProRail nu plannen om de elektronische ondersteuning van de fysieke geleidelijn verder uit te rollen.
‘Het is inderdaad een ondersteuning’, zegt beleidsmedewerker mobiliteit en toegankelijkheid Roland van Grinsven van Viziris. ‘De ribbellijnen blijven bestaan, al was het maar om blinden en slechtzienden te behoeden voor een zigzag-koers. Maar wat de internetcommunicatie via mobiele telefoons en ondergrondse ‘tags’ hieraan toevoegt, is geweldig. Fysieke lijnen zijn ongecodeerd. Ze bieden je geen informatie over bijvoorbeeld herkomst en bestemming. Met de elektronische grondbakens krijg je daarentegen veel meer informatie over je exacte locatie en welke mogelijkheden er onderweg allemaal zijn.’ Deze toepassing is gebaseerd op slimme combinaties van de GPS-, UMTS- en RFID-technologie (Radio Frequency Identification). Zowel locatie-, oriëntatie- en navigatiemogelijkheden voor blinden en slechtzienden worden hiermee verfijnd.
Van Grinsven: ‘Elk grondbaken heeft een unieke nummercode. Wie dat nummer aanklikt, ontsluit daarmee allerlei gewenste locatiegegevens. In stationsomgevingen kan daartoe bijvoorbeeld ook dynamische reisinformatie behoren, zoals informatie over hoeveel minuten jouw trein op het perron arriveert.’ Enthousiast is hij overigens óók over de toeristische mogelijkheden die RouteOnline kan bieden. Zo is samen met de Nederlandse Wandelbond een project in voorbereiding om de ‘Koninklijke Weg’ (een wandelroute van 170 kilometer van Den Haag naar Apeldoorn) van ondergrondse tags te voorzien zodat deze route ook voor blinden en slechtzienden begaanbaar wordt.
ProRail - al betrokken bij de proefnemingen op NS-station Leiden - wil het systeem op stations gaan invoeren in het kader van haar toegankelijkheidsbeleid. Op het letterlijk, fysieke vlak worden tot eind 2010 zo’n 150 grote stations doorgelicht op de aanwezigheid en actualiteit van geleidelijnen. Tegelijk wil de spoorbeheerder 1500 braille- en reliëfplaatjes op trapleuningen van stations aanbrengen, te beginnen in Leiden, Apeldoorn, Amsterdam-Sloterdijk, Leeuwarden en Groningen.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •