Blik op de file: 51% van de Nederlanders sporadisch in de file
Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, geluidsoverlast, verkeersonveiligheid en luchtverontreiniging worden als grotere maatschappelijke problemen ervaren dan files, blijkt uit het KiM-onderzoek 'Blik op de file: de file door de ogen van de Nederlandse burger'. Slechts 15 procent van de Nederlanders staat tenminste één keer per week in de file. 51 procent van de Nederlanders staat sporadisch in de file.
Een klein deel van de Nederlanders (15%) staat tenminste 1 keer per week in de file. Het overgrote deel van de Nederlandse burgers (51%) staat er slechts sporadisch in. Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen. De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in het onderzoek 'Blik op de file: de file door de ogen van de Nederlandse burger'.
43 minuten
Reizigers die wekelijks in de file staan lopen daarbij gemiddeld 43 minuten vertraging op. Inwoners van Flevoland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Noord-Holland staan het vaakst in de file. De gemiddelde vertraging is het hoogst onder inwoners van Noord-Brabant. Op een gemiddelde doordeweekse werkdag staan 830 duizend personen in de file, verdeeld over 716 duizend auto's.
Perceptie
De perceptie van files als maatschappelijk probleem is aan verandering onderhevig. In 2010 vond 72 procent van de Nederlanders files op de snelwegen niet acceptabel, nu is dat nog slechts 35 procent. Agressie, kosten va nhet openbaarvervoer en parkeerkosten, onveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging worden meer als een probleem ervaren. De grootste ergernis in de file zijn andere automobilisten die proberen de file te omzeilen via de vluchtstrook of tankstations, en automobilisten die onnodig van rijstrook wisselen.
25 kilometer per uur
De meeste ondervraagden vinden dat een situatie waarin niet sneller gereden wordt dan 25 kilometer per uur, en waarbij men af en toe stilstaat, een file. De ANWB en Rijkswaterstaat spreken al bij hogere snelheden van file. De meeste filerijders proberen veel automobilisten via een andere route hun bestemming te bereiken of passen ze de vertrektijd aan. Thuiswerken wordt minder vaak als strategie gekozen.
Gebieden
Hoger opgeleide mannen, mensen tussen 18 en 45 jaar, mensen met een hoger inkomen, werkenden en frequente autogebruikers staan vaker in de file. Ook staan inwoners van stedelijk gebied vaker in de file dan inwoners van landelijkere gebieden, tenzij mensen dichter bij een station wonen; mensen die dichtbij een stationslocatie wonen, hebben minder te maken met files.
Raadpleeg hier het hele onderzoek.
Reactie plaatsen •