Biovalue komt met concurrerende biodiesel
Biodieselproducent Biovalue, gaat een biodiesel op de markt brengen voor dezelfde kostprijs als fossiele diesel. Dit kan door een gepatenteerde productiemethode waarbij uit koolzaadolie verkregen glycerine als hulpstof aan de eveneens vrijgekomen biodiesel wordt toegevoegd. Voor de productie hiervan wordt een nieuwe fabriek gebouwd in de Eemshaven die begin 2007 operationeel zal zijn.
Biovalue is een organisatie die biodieselfabrieken wil opzetten om haar gepatenteerde biodieselproduct in de markt te zetten. Met de hulp van grootaandeelhouder Delta NV uit Middelburg hoopt Biovalue nog deze maand de eerste paal in de grond te slaan van een productiefabriek in de Eemshaven. Over ruim een jaar zal dan een alternatieve diesel op de markt komen die op prijs kan concurreren met de fossiele diesel. Daarnaast heeft deze biodiesel een betere verbranding, komt er minder roet en CO 2 vrij en is er geen zwaveluitstoot. Het productieproces kent geen afval en vergt ook minder energie en chemicaliën dan bestaande productieprocessen. Patenteigenaar is technisch directeur M. Kousemaker uit Gasselternijveen. Hij ontwikkelde het productieproces samen met H.Thiele aan de universiteit in Leipzig. Het Zeeuwse Delta NV dat voor 65 procent participeert in de biodieselfabriek levert een breed pakket diensten en producten waaronder gas, water, elektriciteit en internet via de kabel. Participatie in de productie van biobrandstoffen is een strategische keuze van het bedrijf. Het productievolume van de nieuwe fabriek bedraagt circa 80 miljoen liter biodiesel per jaar dat wordt afgenomen door een internationale groothandelsmaatschappij, waarvan de naam op dit moment niet bekend wordt gemaakt. Met de bouw van de fabriek is een investering gemoeid van 35 miljoen euro.Voor de productie van de biodiesel zijn diverse grondstoffen vanuit de agrarische sector geschikt, zowel plantaardig als dierlijk. De basis van het proces is het chemisch bewerken, veresteren, van koolzaadolie. Behalve biodiesel en glycerine komen er koolzaadkoeken vrij die als basis kunnen dienen voor veevoer, maar mogelijk ook als brandstof voor een eigen energiecentrale. In samenwerking met de Rijks Universiteit Groningen, faculteit technische scheikunde wordt hier nog nader onderzoek naar gedaan.
De biodiesel kan zowel worden bijgemengd in conventionele diesel, waartoe de EU verplicht, maar ook als vervanging dienen in alle moderne dieselmotoren.
Reactie plaatsen •