Binnenvaart kan efficiënter
De potentie voor groei zit vooral in het vervoer van halfproducten en consumentengoederen per container. Nu al wordt 30 procent van de containers die in Rotterdam aankomen verder vervoerd per binnenvaartschip het achterland in. Dit achterlandtransport kan nog flink groeien, als het systeem efficiënter wordt gemaakt, aldus Konings. ‘Nu moet een binnenvaartschip in de Rotterdamse haven vaak 5 à 10 terminals langs om zijn vracht te verzamelen. De rijksoverheid zou er goed aan doen om een visie te ontwikkelen over hoe het terminalnetwerk in Nederland eruit moet komen zien: welke terminals functioneren vooral als lokaal of regionaal verzamelpunt en welke zijn de strategische gelegen grote terminals die de ladingstromen van deze kleine terminals bundelen? Ik denk niet dat het efficiënt is om straks met kleine schepen overal vandaan in de haven van Rotterdam te varen.’ Konings juicht het Extended Gate-concept toe, zoals dat door ECT in Moerdijk is ontwikkeld. ‘Met dit concept kunnen dikke stromen containers zeer efficiënt naar Moerdijk worden gedirigeerd, die van daaruit naar hun eindbestemming worden vervoerd. Moerdijk werkt dan als een soort draaischijf.’
Auteur: Joske van Lith
De binnenvaart kan volgens Rob Konings efficiënter worden georganiseerd
Reactie plaatsen •