Bewegwijzeringsdienst klaar voor nieuwe generatie bewegwijzering
Bewegwijzeren is een vak. Dat begreep voormalig hoofd wegen, verkeer en vervoer van de provincie Flevoland, Geert van Wijhe, pas goed toen de aannemer met een Design en Construct-contract,hem een keurige N23 opleverde. Op deze weg tussen Lelystad en Dronten was vervolgens geen auto te bekennen. De aannemer had ‘natuurlijk’ geen bewegwijzering op het onderliggend wegennet aangebracht (zat niet in het DC contract).
Van Wijhe begrijpt de ernst van verbinden en samenwerken en nam het aanbod van Rijkswaterstaat om kwartiermaker te worden voor een Nationale Bewegwijzeringsdienst Nederland, NBd, dan ook graag aan. Hij startte in september 2011 met zijn opdracht. Na overname, begin 2013,van de bewegwijzeringsexpertise en de database van de ANWB en de betrokken stichtingen en de ondertekening van de bestuursovereenkomst door VNG (gemeenten), IPO (provincies), UvW (waterschappen) en RWS kon de NBd in oprichting (i.o.) op 1april 2013van start gaan in het kantoor van de ANWB. December 2013 is de NBD i.o. verhuist naar de vierde etage van het niet te missen Rijkswaterstaatgebouw aan het Amsterdam-Rijnkanaal en de A12 in Utrecht. Een broedvijver voor uitwisseling van slimme kennis tussen de vierde, en onderliggende etages of te wel tussen kennis van statische-, dynamische informatie en informatie ‘in car’.‘Hier heeft het oude denken, het machtsdenken, afgedaan’, zegt Van Wijhe. ‘Hier in huis vormen we een clubje dat via innovatie kwaliteit wil terugbrengen. En dat lukt. Lichtend voorbeeld is het geïntegreerde dynamische bewegwijzerings- en VRI-systeem in Rotterdam op het Weena. ‘Deze ontwikkeling stelt paal en perk aan het woud van palen in Nederland en stoomt op in de richting van dynamische en in car informatie. ‘In zo’n nieuw landschap opereren ook nieuwe groepen spelers: navigatiemensen, ICT, de voertuigindustrie, en ook Google en telefonie. De kunst is om te kijken hoe we alle kennis zo organiseren dat we onze doelen beter bereiken.’ Wiens doelen? ‘Die van de weggebruiker’, zegt van Wijhe, dat blijft.’
Op 1 januari 2015gaat de NBd officieel van start en voert dan alle wettelijke bewegwijzeringstaken voor alle wegbeheerders uit. Die taken zitten in het voortraject tot en met het bewegwijzeringsplan. Ook voor de niet-wettelijke uitvoeringstaken kunnen wegbeheerders aankloppen bij de NBd. Hoewel dit niet verplicht is stuurt Van Wijhe aan op een vloeiende uitvoering van het proces zodat de weggebruiker op het gehele wegennet een samenhangend en eenduidig systeem van wegwijzers heeft. Daarnaast biedt een goede samenwerking met de wegbeheerders, zodanige synergie voordelen dat een behoorlijke kostenreductie mogelijk moet zijn. ‘Voor de weggebruiker is het van belang dat er geen hiaten ontstaan in het totale werkproces.’ Met deze boodschap trekt de NBd door het land. En mocht van Wijhe er zelf niet bij zijn, dan klinkt zijn boodschap via een film.
Na een lange periode van centrale bewegwijzering door de ANWB (sinds 1894 tot 2004 en een korte periode van vrije marktwerking komt de bewegwijzering in Nederland nu weer in één hand. Ondertussen hangen hier en daar de flarden erbij op de bewegwijzeringsborden, onder meer op de A20. Is dat acceptabel?. Van Wijhe: ‘Nee, wat niet acceptabel is voor de weggebruiker is ook niet acceptabel voor ons. Na 1 januari gaat de NBd hier ook echt op sturen.
Auteur: Verkeerskunde 4/2014
Een geïntegreerd dynamisch bewegwijzerings- en VRI-systeem in Rotterdam op het Weena is een voorbeeld van de ontwikkeling richting dynamische en in car bewegwijzeringsinformatie
Reactie plaatsen •