Betrouwbaarheid in-carsystemen nader bekeken
Op vrijdag 29 november presenteren TNO en de partners de resultaten uit het VERIFIED II-project, gericht op functionaliteit, veiligheid, betrouwbaarheid en kosteneffectiviteit van geïntegreerde mechatronische voertuigsystemen (zoals automatisch rijdende voertuigen).
Om te voldoen aan de hedendaagse hoge eisen aan comfort, veiligheid en uitstoot, bevatten moderne voertuigen steeds meer elektronische en mechatronische systemen. Hiermee neemt de complexiteit van dit soort systemen toe.
Functionele integratie
Doel van het VERIFIED-project is het identificeren en ontwikkelen van concepten die leiden tot functionele en veilige integratie van mechatronische voertuigsystemen op een kosteneffectieve manier.
Verborgen fouten komen volgens TNO al tijdens het ontwikkelproces aan het licht en complexe voertuigsystemen werken optimaal samen. Dit is in de toekomst steeds belangrijker omdat voertuigen meer rijtaken zelfstandig gaan uitvoeren.
Nieuwe methoden
Het project leidt tot een breed pakket aan nieuwe methoden en concepten die bijdragen aan het gestelde doel, zoals geïntegreerde voertuigdynamica regelstrategieën, methoden voor het automatisch genereren van formeel geverifieerde software code, Flexray netwerkcomponenten en concepten voor het robuust integreren van veiligheid kritische functies. Deze projectresultaten zijn succesvol toegepast en geëvalueerd in prototype voertuigen.
Partners in het VERIFIED II project zijn: Agentschap NL , AutomotivNL, NXP, TU Eindhoven, Tractive Suspension, Verum Software Technologies en TNO.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •