Bestuur Regio Utrecht eigenaar van regionale trambaan
Bestuur Regio Utrecht (BRU) is vanaf 15 december eigenaar en beheerder van de trambaan van de sneltram Utrecht - Nieuwegein - IJsselstein. Tot dat moment was de railinfrastructuur in eigendom en beheer bij ProRail, terwijl het Rijk formeel opdrachtgever was.
De stadsregio is als openbaar-vervoerautoriteit opdrachtgever voor exploitatie van de trams en was al eerder eigenaar geworden van de trams, de haltes en de tramremise. Door de overdracht van de trambaan valt nu het hele regionale tramsysteem onder beheer van één instantie.
Kortere lijnen, systematisch veiligheidsbeheer
De railinfrastructuur omvat alles wat nodig is om de tram te laten rijden: de rails, de fundering onder de rails, de bovenleiding, de stroomvoorziening en bijvoorbeeld ook de trambrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Voor reizigers en inwoners van de regio verandert er op korte termijn weinig door de eigenaarswisseling. Zo is met Inspectie Verkeer en Waterstaat afgesproken dat de stadsregio het bestaande veiligheidsniveau als uitgangspunt neemt. De veiligheid is vanaf nu systematisch geregeld op basis van het Veiligheidzorgsysteem (VZS) dat BRU daartoe speciaal heeft opgezet. Dit VZS anticipeert (als eerste in Nederland) op de in voorbereiding zijnde nieuwe Wet lokaal spoor. Op langere termijn zijn er meer voordelen: er zijn nu kortere lijnen voor afstemming, een overzichtelijker procesbeheersing – ook bij de uitbreiding van het tramnetwerk – en er is één aanspreekpunt voor samenwerkingspartners zoals overheden en vervoerders.
Historisch gegroeid, nu aangepast op toekomst
De baan voor de Utrechtse sneltram is begin jaren 80 door de NS aangelegd. Bij de aanleg werd nog uitgegaan van een stadstrein – net als indertijd de Zoetermeerlijn – in plaats van een sneltram. Sporen voor treinverbindingen vallen onder de bevoegdheid van het Rijk. Maar de verantwoordelijkheid voor regionale infrastructuur hoort bij de regio te liggen, zo is sinds eind jaren 90 het landelijk beleid. Op 6 oktober 2008 is door het bestuur van BRU ingestemd met de overdracht van de infrastructuur, nadat de noodzakelijke financiën hiervoor door het Rijk waren toegezegd. In de periode tot de feitelijke overdracht heeft BRU de eigen organisatie ingericht voor deze nieuwe taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
De stadsregio
In Bestuur Regio Utrecht werken negen gemeenten samen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van de regio Utrecht. Binnen het grondgebied van deze gemeenten is Bestuur Regio Utrecht als openbaar-vervoerautoriteit verantwoordelijk voor het openbaar vervoer per tram, bus en regiotaxi.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Foto: BRU
Reactie plaatsen •