BEST streeft naar 3000 ethanolauto's in regio Rotterdam
Waarom komt bio-ethanol in Zweden van de grond en blijft het in Nederland sukkelen? Geen vraag maar een weet voor projectmanager Ton Vermie van Gemeentewerken Rotterdam, die voor die stad de kar trekt in het Europese BEST-project ‘bio-ethanol for sustainable transport’. Fiscaliteit is het sleutelwoord. Oftewel, hoeveel geld de ethanolrijder uiteindelijk aan de pomp kwijt is.
Ondanks scepsis gelooft Vermie dat eind 2009 er in Rotterdam en omgeving minstens drieduizend ethanolauto’s rondrijden als voorhoede van vele duizenden volgelingen.
De eerste E85-pomp werd begin deze zomer door staatssecretaris Van Geel van VROM in Rotterdam in bedrijf genomen. Zogeheten 'flexifuels' als Saab Biopower en Ford/Volvo FF kunnen rijden op deze plantaardige brandstof op basis van bijvoorbeeld bermgras, biomassa of stro, die nog slechts voor 15 procent met gewone benzine hoeft te worden bijgemengd.
'Bijmenging' is een term die makkelijk tot misverstand leidt. In het officiële EU-beleid is namelijk ook sprake van bijmenging maar daarbij komt men als het ware van de andere kant. Volgens de EU-richtlijn moet in 2010 zo'n 5,75 procent ethanol worden bijgemengd aan gewone benzine tegen 2 procent nu.
Met die twee uiteenlopende benaderingswijzen, die overigens beide uit Brusselse koker komen, hinkt het fiscale beleid ook op twee benen. Den Haag koerst aan op de verplichte bijmenging met 5,75 procent en voelt weinig voor fiscale vrijstelling. Dat Van Geel bij de opening van de eerste pomp alleen repte van de mogelijkheid dat lokale overheden ethanolrijders met lage parkeertarieven tegemoet kunnen komen, steekt Vermie enigszins. Een heel of gedeeltelijk accijnsvrijstellingsbeleid à la Zweden zet veel meer zoden aan de dijk om het prijsgat van 40 eurocent tussen ethanol en Euro95 te dichten. Gulden middenweg zou een handelssysteem kunnen zijn waarbij bijvoorbeeld bedrijven voorlopig een verplichting nog kunnen afkopen en het geld wordt doorgepompt naar degenen die wél in bio-ethanol investeren, aldus Vermie.
BEST moet het aantal ethanolauto's van 20 à 30 nu opschroeven naar minstens 950 bij fleetowners en nog eens ruim 2000 onder particulieren eind 2009. Het vliegwiel moet zo - ook buiten Rotterdam - in beweging komen, zeker als overheden meer stimuleringsmaatregelen treffen als vrijstelling van kilometer- of congestieheffing à la Stockholm.
In 'BEST' draaien behalve de Zweedse hoofdstad (projectcoördinator) en Rotterdam ook La Spezia (Italië), Madrid, Baskenland, Ornsköldsvik (Zweden), Somerset en Dublin mee. Totaal moeten de komende jaren tienduizend bio-ethanolauto's en 160 bussen op straat worden geholpen.
'BEST' komt ten dele voort uit het eerdere Europese programma Tellus dat eind vorig jaar werd afgerond en waarin mobiliteitsbeleid en de ontwikkeling van schone technologie centraal stonden.
Reactie plaatsen •