BermDRIP's: verkeersinformatie die makkelijk weghapt
Waar zit het verkeer in de knoop? Acht grafische bermDRIP’s langs de Amsterdamse Ring (A10) informeren automobilisten in de file waar de schoen al dan niet wringt. Locatiegerichte reisinformatie kan - al was het maar uit het oogpunt van acceptatie - voor weggebruiker méérwaarde hebben. Maar files kunnen daadwerkelijk ook worden vermeden of sneller opgelost bij betere afstemming van wegwerkzaamheden en het vroegtijdig aanbieden van alternatieve routes.
Het zijn enkele concrete voorbeelden van 'quick wins' die geboekt kunnen worden bij de pilot verkeersmanagement van de Verkeerscentrale Noordwest-Nederland. De centrale (de Wijde Blik) is proeftuin voor de vier andere regionale verkeerscentrales.
De pilot valt onder de vleugels van PIM: Partnerprogramma Infrastructuur Management. Hier werken Rijkswaterstaat en de Engelse Highways Agency (publiek) samen met marktpartijen als Atkins en Grontmij. Doel: uitwisseling van kennis en ervaring met goed onderhoud en betere verkeersdoorstroming. Gekscherend wordt al gesproken van het Atkins-dieet. Ook het Vlaams Gewest is bij de internationale samenwerking betrokken.
Eerder, vorig jaar, speelden Nederlandse deskundigen 'leentjebuur' in Engeland. Op het punt van de techniek viel echter weinig te halen. Kardinaal verschil: de Engelsen doen minder aan sturing van verkeersstromen maar concentreren zich op constante en goede informatie aan het publiek. En dáár valt voor Nederland wel wat te halen.
'In Engeland is de verkeersinformatie aan de weggebruiker erg goed geregeld', laat pilotleider Michiel Bontenbal en hoofd van de verkeerscentrale weten. Meer publieksgerichtheid kan ook volgens de ervaring van pilotbegeleider Corianne Stevens van Grontmij geen kwaad. 'Energie die wij hier steken in vastlegging van bevoegdheden en verantwoordelijkheden en in zaken als claims en procedures, die benut men in Engeland om verkeersinformatie snel en goed mogelijk bij de weggebruiker te krijgen', typeert zij.
‘Veel informatie over files, reistijden, snelheden, ongevallen en werkzaamheden blijft bij de professionals hangen’, zegt Stevens. Reden waarom haars inziens inwinning en distributie van verkeersinformatie eigenlijk in één hand horen.
Bontenbal taxeert dat nu van alle professionele informatie hooguit 20 procent bij de mobilist terechtkomt. Korte metten maken met stroperigheid en complexe werkwijzen in eigen huis is het parool. Dan kan straks met goede informatievertaling en met individuele vraagprofielen bij wijze van spreken thuis de wekker aflopen wanneer dat uit oogpunt van verkeersinformatie voor de mobilist in kwestie het gunstigst is.
Stevens prijst de sinds een vijftal jaren wat lossere samenwerking en regeling van bevoegdheden in Engeland. Politiemensen zitten daar in de verkeerscentrale. Dat maakt snellere en betere informatie-uitwisseling mogelijk. Veel taken van de Highways Agency zijn aan de markt uitbesteed zonder dat dit tot nu toe op het gebied van claims en verantwoordelijkheden ook maar één keer tot problemen leidde.
Nieuw in het project is volgens Bontenbal dat overheid en marktpartijen - behalve Grontmij en Atkins zijn dat Falk-kaartsystemen en softwarehuis Trinité - wederzijds vertrouwen hebben uitgesproken.
Vijf hoofdthema's in deze PIM-pilot zijn reisinformatie, verkeersregie, werkprocessen, verbetering van contracten en 'Service Level Agreements' tussen klant en opdrachtgever. Eerste concreet experiment is 'grafische' vertaling van verkeersinformatie om weggebruikers on-line te informeren, te beginnen op de A10 rond Amsterdam. Later wordt dit uitgebreid tot grafische info op reguliere DRIP’s. Dikke dan wel dunne lijntjes tussen bolletjes (oftewel afslagen) symboliseren dan de 'dikte' van de verkeersstroom.
Eind dit jaar volgt evaluatie zodat ook andere regio's en partijen er hun voordeel mee kunnen doen.
Reactie plaatsen •