Berm-DRIP’s om nog nét aan de file te ontsnappen
Zwem je in de fuik of kun je de filedans nog nét ontspringen? Met die doelstelling zijn langs de A2 en de A8 bij Amsterdam nieuwe berm-DRIP’s geplaatst om de weggebruikers te informeren over de files op de ring Amsterdam(A10). Grafisch geven de informatiepanelen aan wáár de staart van de file zich bevindt en hoe naderende weggebruikers nog aan oponthoud kunnen ontkomen.
'Files lossen we er niet mee op. Het is meer een kwestie van service aan de weggebruiker dan dat de doorstroming er sterk door verbetert', licht verkeerskundige Ton van Rijn van de Verkeerscentrale Noordwest-Nederland toe.
De 'makke' van DRIP’s op portaalniveau is dat deze alleen aangeven dat de automobilist in een bepaalde richting met een file en daarmee met tijdsverlies te maken krijgt, zonder dat duidelijk wordt welke bestemmingen op dezelfde route nog wél bereikbaar zijn.
'Misschien kan het leiden tot wat extra spreiding van het verkeer op de ring', aldus Van Rijn. De berm-DRIP’s met grafische informatie, waarbij rood oplichtende vlakjes 'staan' voor de precieze filelocatie, werden tot nu toe ook toegepast in Engeland en Duitsland. Onder meer op de ring van München worden weggebruikers zo gewaarschuwd waar ze nog aan de file kunnen ontsnappen en welke bestemmingen nog goed bereikbaar zijn.
Na evaluatie moet blijken of deze vorm van extra service ook elders in Nederland kan worden toegepast. Volgens Van Rijn zijn de eerste reacties van automobilisten positief.
Naast de twee berm-DRIP’s langs de A2 en A8 heeft de verkeerscentrale in Amsterdam nog vier andersoortige DRIP’s in de berm geplaatst op de binnen- en buitenring van de A10 bij Watergraafsmeer, op de A1 bij Muiden voor de aansluiting van de Gaasperdammerweg en bij de A4/A10. Deze laatste vier hebben een andere functie, licht Van Rijn toe. 'Ze zullen meer worden ingeschakeld bij calamiteiten of evenementen, bijvoorbeeld rond de RAI of als er incidenten of iets dergelijks zijn in de Coentunnel.'
Reactie plaatsen •