Bereikbaarheidsbaten 2020 politieke partijen dicht bij elkaar
De bereikbaarheidsbaten die de politieke partijen willen realiseren in 2020, liggen dicht bij elkaar.
Dat blijkt uit ‘Keuzes in Kaart 2013-2017’; de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s van 10 politieke partijen door het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
De deelnemende partijen zijn VVD, PvdA, PVV, CDA, SP, D66, GroenLinks, Christen Unie, SGP en DPK.
Bereikbaarheid per politieke partij
VVD komt tot een netto intensivering van 250 miljoen euro, vooral door te investeren in het wegennet.
PvdA buigt per saldo 1,75 mld euro om ten opzichte van het basispad (ontwikkeling die door CPB en PBL verwacht wordt als er geen aanvullende maatregelen worden genomen ten opzichte van het Begrotingsakkoord 2013.). Op het Infrastructuurfonds wordt 2,5 miljard euro bezuinigd. De belangrijkste intensivering betreft de investeringskosten ten behoeve van de invoering van een kilometerheffing (750 miljoen euro).
PVV geeft in 2017 750 miljoen euro minder uit dan in het basispad. De grootste ombuiging betreft een verlaging van het aanlegbudget voor het spoor (750 miljoen euro). De grootste intensivering betreft de aanleg van wegen (250 miljoen euro).
Het CDA buigt 750 miljoen euro om door te besparen op het Infrastructuurfonds.
Aan bereikbaarheid geeft de SP in 2017 netto 1 mld euro minder uit. De grootste
bezuiniging betreft de aanleg van wegen (1,5 mld euro). Daartegenover staat een aantal kleinere intensiveringen, die tezamen optellen tot 750 miljoen euro.
D66 geeft in 2017 250 miljoen euro minder uit aan bereikbaarheid. De grootste ombuiging betreft het Infrastructuurfonds (1,5 mld euro). De grootste intensivering die D66 wil doorvoeren, zijn de investeringskosten voor de overheid die gemoeid zijn met invoering van een kilometerheffing (750 miljoen euro).
De uitgaven aan bereikbaarheid nemen bij GroenLinks af met 250 miljoen euro. Ombuigingen op de aanleg van wegen (1,5 mld euro) vallen vrijwel weg tegen hogere uitgaven aan het ov en de investeringskosten voor de invoering van een kilometerheffing.
ChristenUnie: de uitgaven aan bereikbaarheid blijven per saldo onveranderd. Ombuigingen op de aanleg van wegen (250 miljoen euro) vallen weg tegen hogere uitgaven die voortvloeien uit de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens en hogere uitgaven aan openbaar vervoer.
SGP geeft in 2017 1,25 mld euro minder uit aan bereikbaarheid. De grootste ombuiging betreft een bezuiniging op het Infrastructuurfonds (1,75 mld euro).
DPK heeft in de plannen opgenomen om de uitgaven aan bereikbaarheid per saldo 250 miljoen euro te verminderen. Er wordt met name omgebogen op het Infrastructuurfonds (250 miljoen euro).
Op onderstaand schema staan in grote lijnen de maatregelen die de tien partijen willen nemen [bron: PBL]:
Auteur: Joske van Lith
De bereikbaarheidsbaten die de politieke partijen willen realiseren in 2020, liggen dicht bij elkaar. Dat blijkt uit 'Keuzes in Kaart 2013-2017'. ;
Reactie plaatsen •