Bereikbaarheid Waterland start uitvoering bereikbaarheidsmaatregelen
In 2011 start de realisatie van de eerste maatregelen die de bestuurders van het project Bereikbaarheid Waterland zijn overeengekomen. De maatregelen zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met bewoners en andere belanghebbenden in de regio. Naar andere maatregelen wordt nog onderzoek uitgevoerd.
De bestuurders van de provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam (stadsdeel Noord), Edam-Volendam, Purmerend en Waterland hebben ervoor gekozen bestaande wegen en busbanen te optimaliseren. Uit het onderzoek bleek dat grote weguitbreidingen in Waterland niet haalbaar zijn.
Minder afhankelijk
Voor de partijen is een belangrijk uitgangspunt dat auto en openbaar vervoer minder afhankelijk van elkaar worden. Dit maakt een structurele verbetering van de doorstroming mogelijk en zorgt voor betrouwbaardere reistijden. De besluiten van de stuurgroep Bereikbaarheid Waterland worden de komende tijd voorgelegd aan lokale en regionale besturen en politiek.
Ideeën
Bewoners en andere belanghebbenden in de regio hebben vanuit de praktijk ideeën aangedragen die in sommige gevallen zijn overgenomen in de overeengekomen maatregelen. In het voorjaar van 2011 wordt een volgende bijeenkomst georganiseerd, waarin de keuzes van de stuurgroep worden toegelicht en de voortgang in de uitwerking wordt teruggemeld.
Niet meegenomen
Enkele voorstellen die de betrokken overheden op de bewonersavond in november presenteerden worden niet meegenomen. Zo passen betaald rijden en spitsmijden niet in het landelijk beleid en zou landbouwverkeer op de busbanen leiden tot verkeersonveilige situaties en vertraging voor de bussen.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Fotografie: Maarten van de Velden
Reactie plaatsen •