Beloning voor stille goederentreinen
KNV Spoorgoederenvervoer, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail zijn een proef gestart, waarbij goederentreinen die volledig uit stille wagons bestaan een bijdrage krijgen. DB Schenker is de eerste vervoerder die meedoet aan de proef.
Een stille goederentrein bestaat volledig uit nieuwe, stille wagons of uit oude wagons die zijn omgebouwd met kunststof remblokken. Deze speciale remblokken zorgen ervoor dat het wiel bij het remmen gelijkmatiger slijt en het wiel gladder wordt, waardoor een wagon minder geluid produceert. De geluidsoverlast voor de omgeving neemt daardoor merkbaar af.
Prestatieregeling
De prestatieregeling voor het rijden met omgebouwde, oude wagons met nieuwe remblokken is onlangs verbeterd. Vervoerders bleken hier vrijwel geen gebruik van te maken, omdat de regeling niet voldoende aansloot bij de benodigde investeringen van vervoerders. Zo is de tijdsduur waarbinnen de kosten kunnen worden terugverdiend, verlengd van twee naar vier jaar. Ook is een gedeeltelijke vooruitbetaling van de bijdrage mogelijk. De bijdrage kan door vervoerders worden aangevraagd bij ProRail.
Voordeel voor alle partijen
De regeling levert voordeel op voor alle betrokken partijen. Vervoerders krijgen een subsidie op de kosten die ze extra moeten maken, de omgeving ervaart minder geluidsoverlast van de treinen en ProRail kan binnen de bestaande geluidsnormen meer treinen laten rijden. De proef wordt na een half jaar geëvalueerd.
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •