Belgische middelbare scholen willen structureel verkeersonderwijs
Middelbare scholen in België hebben behoefte aan structurele verkeers en mobiliteitslessen in het onderwijspakket en willen onderwijshervormingen aangrijpen om dit te realiseren. Dat blijkt uit een online peiling van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde onder ruim 450 medewerkers van Vlaamse ne Brusselse middelbare scholen.
Verkeer en mobiliteit komen zowel op middelbare scholen zowel op school- als klasniveau aan bod, maar niet frequent. In bijna 4 op de 10 gevallen is dat één keer per jaar (37,9 procent). Slechts een op vier respondenten zegt dat de thema’s maandelijks of vaker worden behandeld (24,2 procent).
Toetsen op competenties
In de hervormingsplannen voor het Belgische middelbare onderwijs worden de huidige eindtermen omgezet naar ‘competenties’. Ruim 85 procent van de ondervraagden meent dat verkeer en mobiliteit in deze competenties duidelijk en concreet aan bod moeten komen, wat meteen betekent dat leerlingen daar ook op getoetst kunnen worden.
De meeste respondenten noemen daarbij verkeersattitude en risicogedrag als autobestuurder (59 procent) en als fietser of bromfietser (44,7 procent) als aandachtspunt, evenals kennis van de weg (47,8 procent) en fietsvaardigheid (36,3 procent .
Kant en klare lespaketten
Om verkeers- en mobiliteitseducatie een volwaardige plaats te geven in het onderwijs is het volgens de meeste respondenten noodzakelijk om scholen kant- en klare lespakketten en projecten aan te bieden (69,3 procent), het onderwerp vakoverschrijdend aan bod te laten komen (57,2 procent), het als onderdeel in bestaande vakken te integreren (50,9 procent) en het te laten invullen door externen zoals bijvoorbeeld de politie (49,9 procent).
Middelbare scholen hebben nu geen resultaatopdracht voor verkeers- en mobiliteitseducatie, zoals dat in het lager onderwijs wel het geval is. Uit de ongevallenstatistieken blijkt daarentegen dat vooral jongeren vanaf 15 jaar een verhoogd risico lopen om betrokken te raken in een verkeersongeval. Een grote meerderheid van de bevraagden wil dan ook dat verkeer en mobiliteit in het kader van de onderwijshervorming duidelijk en concreet deel uitmaken van de competenties die jongeren in het middelbaar onderwijs moeten verwerven.
Jongeren vanaf 15 jaar lopen een verhoogd risico op een verkeersongeval. Belgische middelbare scholen pleiten er daarom voor dat verkeer en mobiliteit in het kader van de onderwijshervorming deel gaan uitmaken van de competenties die jongeren in het mi...
Reactie plaatsen •