Bedrijfsleven stelt publiek-private aanpak A58 voor
Het bedrijfsleven in Brabant en Zeeland heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu een plan overhandigd voor het opzetten van de nieuwe onderneming ZuidNet A58. Deze onderneming moet zich gaan buigen over aanleg en beheer van een verbeterde A58, tussen Eindhoven en Vlissingen.
De onderneming, met 51 procent van de aandelen in handen van bedrijven en 49 procent in handen van overheden, zou volgens het plan verantwoordelijk worden voor de doorstroming, wegbenutting, onderhoud, financiering en exploitatie van de hele A58-corridor.
PPS-constructie
De initiatiefnemers - de Kamers van Koophandel Brabant en Zuidwest-Nederland en de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging BZW - kwamen tot hun bijzondere voorstel omdat ze voorzien dat de benodigde investeringen in de A58 weleens lang op zich kunnen laten wachten gezien de huidige financiële situatie bij de overheid. Binnen het ministerie wordt veel nagedacht over publiek-private samenwerking, vandaar dat men in de regio op deze innovatieve oplossing kwam, vertelt René Mens, secretaris van de BZW. ‘Binnen het ministerie wil men graag meer overlaten aan de markt. Wij hebben de lijn van bijvoorbeeld de DBFM-contracten doorgetrokken.’
Financiering
Het geld voor de weg moet ook in deze constructie uiteindelijk toch vooral van het rijk komen, maar het hoeft niet op korte termijn. Via voorfinanciering door de provincies of door banken en pensioenfondsen, kan de weg eerder worden aangepakt dan in de schema’s van het MIRT is voorzien. Mens: ‘We proberen de minister uit te dagen mee te gaan in een innovatief denkproces, waarbij de uiteindelijke investering van plusminus 1,1 miljard er pas over 30 jaar hoeft te zijn.’ De verwachting is dat de minister over enkele weken haar reactie zal geven.
Mobiliteitsmanagement
De initiatiefnemers verwachten dat beheer en onderhoud via ZuidNet A58 efficiënter kan. Zij willen investeren in betere benutting van de snelweg, bijvoorbeeld via mobiliteitsmanagement. De verwachting is ook dat de kennis en innovatieve kracht van de regio (Brainport Eindhoven) kan worden gebruikt om de snelweg duurzaam en met de nieuwste technieken (energiewinning uit asfalt) aan te leggen. Extra inkomsten kan de onderneming halen uit de exploitatie van voorzieningen rond de A58 zoals reclame, verzorgingsplaatsen en servicestations.
De initiatiefnemers vragen de minister wel om, parallel aan het initiatief, voortgang te houden in de lopende MIRT-verkenning Sint Annabosch-Galder en een startbesluit te nemen voor de MIRT-verkenning Tilburg-Eindhoven.
Auteur: Eveline Korving
De initiatiefnemers van de privatisering van de A58 willen investeren in betere benutting van de snelweg, bijvoorbeeld via mobiliteitsmanagement. (Foto: M. Minderhoud)
Reactie plaatsen •