Bedrijfsleven moet nu anticiperen op ‘zelfrijdende auto’
De helft van het Nederlandse bedrijfsleven lijkt de zelfrijdende auto nog niet interessant te vinden voor de eigen onderneming, zo blijkt uit een verkennend online onderzoek onder netto n=111 eigenaren en directeuren van bedrijven in Nederland met vijf of meer werknemers, uit het panel van TNS NIPO . Dit is opvallend, stelt TNS NIPO omdat introductie van deze autonome auto straks invloed zal hebben op tal van branches.
Éen op de vijf ondernemers is al wel aan het nadenken over hoe ze kan inspelen op de komende veranderingen, aldus het onderozek. Een derde van de ondernemers ziet wel in dat ze in de toekomst moet inspelen op deze verandering. Bijna een kwart van de ondernemers ziet kansen rondom het thema zelfrijdende auto, en dicht juist het bedrijfsleven een belangrijke rol toe als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe technologieën, onderhoud en reparatie, verkoop, vermaak, verkeersbeleving en draagvlak.
Gaat de auto naar de garage of naar een IT-specialist?
Vincent Groen, Director Automotive bij TNS NIPO:‘Nederlandse bedrijven doen er verstandig aan om er nu al op in te springen, want dit thema raakt tal van branches. In de autobranche zal moeten worden geanticipeerd op een mogelijke teruggang in de reguliere autoverkopen, en een verandering van het soort service in de werkplaats. Gaat de auto straks naar een garage of naar een IT-specialist? Fabrikanten van telecom en audio-oplossingen hoeven niet stil te zitten: entertainment in de auto verandert en infotainment krijgt een belangrijkere positie. En bij verzekeraars zullen waarschijnlijk minder schadegevallen worden gemeld. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevolgen voor de overheid.’
Minder files, reistijd wordt werktijd
Ondernemers zien positieve effecten van de zelfrijdende auto op het gebied van tijd efficiëntie (minder files, reistijd wordt werktijd), kostenreductie - zuiniger in verbruik, minder boetes en schade, lagere verzekeringspremies, carpooling - veiligheid, milieu en werkgelegenheid (bezorgservice, ICT, bouw, openbaar vervoer). Voordat de vruchten van deze positieve effecten kunnen worden geplukt, moet er volgens de ondernemers nog wel wat veranderen. Dan gaat het om de regelgeving (aansprakelijkheid, verkeersregels), de infrastructuur - parkeerplaatsen, wegen - en de attitude van de weggebruikers (verkeersgedrag, kennis van verkeer en technologie). Het aanjagen van deze veranderingen wordt vooral gezien als taak van de overheid.
Minder boetes en veiligheid data
Nadelen van een zelfrijdend vervoermiddel worden door ondernemers ook genoemd: beperking van het gevoel van vrijheid en flexibiliteit, het plezier in autorijden verdwijnt, mensen gaan minder nadenken. Verder zal de overheid inkomsten uit boetes gaan missen, moet de veiligheid van data gewaarborgd worden, en neemt de werkgelegenheid volgens de ondernemers in sectoren als de autobranche, transport, openbaar vervoer af.
Over het onderzoek
Deze resultaten zijn gebaseerd op een verkennend online onderzoek onder netto n=111 eigenaren en directeuren van bedrijven in Nederland met vijf of meer werknemers, uit het panel van TNS NIPO. Het onderzoek is door de afdeling Automotive van TNS NIPO uitgevoerd in februari/maart 2015. TNS NIPO blijft de ontwikkeling van connected cars en self driving cars nationaal en internationaal onder (toe)leveranciers en gebruikers nauwlettend volgen. Daarbij wordt onder andere uitgegaan van (social) media monitoring en survey based research. Bij belangstelling kan dit worden toegespitst op behoeften van opdrachtgevers.
bron: Shutterstock
Reactie plaatsen •