Barneveld creatief met BTW en parkeerregime
Met name winkeliers klagen over klanten die vooraf hun parkeerticket moeten betalen. Zij hebben meer haast en zijn sneller weg want ‘de parkeermeter loopt af’. Om deze inkomstenderving zoveel mogelijk te beperken, zetten ze gemeentes onder druk om meer slagbomen te plaatsen en meer mogelijkheden te bieden voor achteraf betalen. Maar ook daar zitten nadelen aan, niet voor de winkelier of de burger maar voor de gemeente zelf, die voor dit soort publieke activiteiten BTW moet afdragen. Normaal gesproken. Er zijn namelijk uitzonderingen. Ernst Bos legt uit: ‘De wetgever zegt: op straat parkeren is een openbare aangelegenheid en alles achter de slagboom is een private activiteit. Exploitanten van private activiteiten moeten BTW afdragen. Maar wat doen slimme gemeentes? Zij bouwen garages en passen ook het parkeerbelastingregime toe. Daardoor krijgen ze BTW terug over de investeringen op de bouw, maar hoeven over de inkomsten geen BTW af te dragen.’
Bos noemt als lichtend voorbeeld Barneveld, dat geen BTW-afdracht heeft bij een parkeervoorziening met achteraf betalen en via het BTW-compensatiefonds BTW over de investeringen terugkrijgt. Dit soort constructies is ook voor andere gemeentes haalbaar, beweert Bos. Ook Culemborg en Oud-Beijerland studeren erop. ‘Het is wel raadzaam om alle juridische aspecten van tevoren goed te laten onderzoeken’, geeft Bos mee.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •