Auto wordt cockpit en sensor tegelijk
‘Waarom zouden we op de weg niet kunnen, wat in de luchtvaart al lang gemeengoed is?’ Zo reageert TomTom op de recente discussie over nut en noodzaak van verkeersborden. Naarmate moderne auto’s, én ontvanger én sensor (leverancier van verkeersgegevens) worden, kunnen over tien à 20 jaar signaalgevers boven en langs de weg mogelijk het veld ruimen, meent TomTom-woordvoerder Scott Johnston. Bordeninformatie wordt dan ‘cockpit’-informatie.
De ontwikkeling van de auto-als-sensor wordt door de auto-industrie geadopteerd. Zo komen steeds meer vierwielige signaalgevers en signaalontvangers op straat. Johnston wijst daarbij ook op de zogeheten ‘connected devices’ die TomTom levert en op de doorbraak van mobiel internet. ‘TomTom beschikt met IQ Routes en HD Traffic nu al over informatie die kan worden toegepast voor dynamisch verkeersmanagement. Meting van doorstroomsnelheid door incar-technologie is goedkoper en flexibeler dan metingen uit de infrastructuur. Bij incidenten en omleidingen rijden de signaalgevers immers mee’, aldus Johnston. Ook leveren deze rondrijdende ‘sensoren’ grondstof voor up-to-date verkeersinformatie. Met anonieme beschikbaarstelling van verplaatsingsgegevens van miljoenen automobilisten kan nu al per 5 minuten-interval de gemiddelde reistijd berekend worden. Wie van Everdingen naar Zaltbommel rijdt, heeft vrijdagmiddag om 17.30 uur, 31 minuten nodig tegen 24 minuten zondagmiddag om 12 uur. ‘Real-time’-verkeersinformatie die óók uit het onderliggend wegennet put, kan een wapen tegen sluipverkeer zijn, meent Johnston. ‘De gebruiker weet dan namelijk dat deze wegen in de spits geen alternatief bieden’.
In de nut en noodzaak-discussie over verkeersborden mengden zich kortgeleden ook de SWOV en de VNVF als koepel van verkeersbordenfabrikanten. Onderzoek leert dat automobilisten op hun weg slechts 10 à 20 procent van de verkeersborden spontaan opmerken. De conclusie ‘overdaad schaadt’ ligt voor de hand en leidde al tot het pleidooi van CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe om één op de drie borden op te doeken. De SWOV waarschuwt daarentegen voor opruimwoede. De stichting ziet meer in een zichtbaar onderscheid tussen essentiële en minder belangrijke borden. Een al te enthousiaste snoeipartij kan tot meer verkeersongevallen en -slachtoffers leiden, aldus de SWOV. De VNVF typeert digitale incar-informatie als ‘waardevolle verrijking’ ten opzichte van verkeersborden. ‘Die borden kunnen, mede gelet op verkeersdeelnemers zonder elektronisch systeem zoals voetgangers en fietsers niet gemist worden’, stelt VNVF-voorzitter mr. J.A.J. Kemps. Overigens meent de vereniging dat het beheer en onderhoud van verkeersborden te wensen overlaten. Volgens recent TNO-onderzoek in Utrecht zou 15 procent van de onderzochte verkeerssituaties hierdoor een potentieel gevaar opleveren. De VNVF wil nu met het kennisplatform CROW een cursus ontwikkelen voor beter beheer en onderhoud van verkeersborden.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •