ANWB: verkeersonveiligheid neemt toe in woongebieden
De verkeersveiligheid in woonwijken is, in tegenstelling tot de landelijk trend, de afgelopen jaren juist gestegen in plaats van gedaald. Zo steeg het aantal doden in de periode 2000 tot en met 2004 van 31 naar 36 met een piek van 54 doden in 2003. Dit constateert de ANWB uit een analyse van de gespecificeerde verkeersslachtoffercijfers over de afgelopen jaren. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat reageert hierop tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres (NVVC) in Rotterdam op dinsdag 25 april.
De invoering van Duurzaam Veilig in 1990 heeft tot aantoonbare verbetering van de verkeersveiligheid geleid. Na het dieptepunt halverwege de jaren zeventig met 3260 doden nam het aantal doden in Nederland geleidelijk af tot 880 in 2004. Een prestatie waarmee Nederland uitgroeide tot één van de meest verkeersveilige landen in Europa.
Uit een nadere analyse van de cijfers door de ANWB blijkt echter dat de verkeersveiligheid in woonwijken sinds 1990 juist is verslechterd bij alle categorieën slachtoffers. Hoewel nader onderzoek volgens de ANWB is vereist, ligt het volgens de bond in de lijn der verwachtingen dat vooral 30 km-gebieden niet goed zijn ingericht. De ANWB stelt verder dat veel woonwijken sinds de jaren negentig met een te laag budget zijn omgevormd tot erven en 30 km-gebieden die die naam eigenlijk niet zouden mogen dragen. Dat resulteerde volgens de bond in traditionele straten met het bord 30 km bij de entree, waardoor een schijnveiligheid is geïntroduceerd die zich keihard vertaalt in cijfers die Nederland onwaardig zijn.
De ANWB vraagt de lokale overheden dan ook bijzondere aandacht te geven aan de inrichting van deze gebieden alvorens ze tot erf of 30 km-gebied te verklaren.
Reactie plaatsen •