ANWB: snel verkeersveiligheidsmaatregelen op A15
Het Gelderse deel van de A15 zit aan het einde van de capaciteit. Personenauto’s en vrachtwagens zitten elkaar er onbedoeld in de weg, wat leidt tot gevaarlijke situaties en (ernstige) ongevallen. De ANWB heeft ervaringen van gebruikers na een tweetoproep samengevat en voorstellen geformuleerd ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Meer dan 800 mails kwamen bij de ANWB binnen na een tweetoproep met de vraag waarom er volgens weggebruikers zoveel ongelukken gebeuren op het Gelderse deel van de A15. Deze mails zijn geanalyseerd en de uitkomsten ervan zijn besproken met de belangenbehartigers van het vrachtverkeer en onder de aandacht gebracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Matrixborden
De enorme hoeveelheid verkeer vraagt op de langere termijn een verbreding van de weg. Maar zolang kan niet worden gewacht, stelt de ANWB, gelet op de verkeersveiligheid. Daarom stelt de bond voor om op korte termijn op dit wegtraject matrixborden in te zetten, de op- en afritten te verbeteren, het inhaalverbod uit te breiden en de maximumsnelheid te verlagen voor personenauto’s.
Doseersystemen en wegmarkeringen
Door op- en afritten te verlengen, opritten te voorzien van doseersystemen en de wegmarkering aan te passen kan plotseling remmen worden voorkomen, wat in de praktijk makkelijk leidt tot kop-staartbotsingen. Ook pleit de ANWB voor het verkleinen van snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers. Dat wordt bereikt als de maximumsnelheid van de personenauto’s wordt verlaagd in combinatie met een uitbreiding van het inhaalverbod voor vrachtwagens.
Kamervragen
De ANWB hoopt dat de minister in beantwoording van Kamervragen met maatregelen komt om de verkeersveiligheid op de A15 snel te verbeteren.
De ANWB stelt dat er op korte termijn snelle maatregelen moeten worden genomen om de verkeerveiligheid te verbeteren op de A15.
Reactie plaatsen •