ANWB pleit voor verbeteringen wegennet rond Amsterdam
Regelmatig komt het verkeer rond Amsterdam door een incident volledig vast te staan. Dan wordt duidelijk dat er geen of weinig mogelijkheden zijn om het verkeer in beweging te houden en over alternatieve routes om te leiden. De ANWB pleit voor slimme en relatief goedkope ingrepen die deze situatie kunnen verbeteren.
Ondanks dat de afgelopen jaren de dagelijkse files op de structurele knelpunten flink zijn afgenomen, blijven de reistijden rond Amsterdam voor zowel het vrachtverkeer als het personenverkeer door incidenten onbetrouwbaar. Om dit op te lossen pleit de ANWB niet voor grote investeringen in nieuwe wegverbindingen, maar voor slimme en relatief goedkope ingrepen:
Ontbrekende schakels aanleggen
De ANWB ziet graag dat bij knooppunt de Hoek de ontbrekende verbinding tussen de A4 en A5 in beide richtingen wordt aangelegd. Stremmingen op de A9 tussen Raasdorp en Badhoevedorp en stremmingen tussen Schiphol en Amsterdam kunnen dan gemakkelijker worden opgevangen.
Wegen opwaarderen
Ook een opwaardering van de provinciale weg N235 (Amsterdam – Purmerend) helpt bij stremmingen op de snelwegen aan de noordkant van Amsterdam. Verder vraagt de ANWB onderzoek naar de levensvatbaarheid van een veerverbinding tussen Almere en Amsterdam, als alternatief bij stremmingen op de A1.
P+R Plus
Ook ziet de ANWB mogelijkheden voor de ontwikkelingen van zes P+R Plus plekken waar van de auto kan worden overgestapt op de trein richting stad op plaatsen als Almere Poort, Weesp, Holendrecht en Schiphol- Noord.
Robuust Wegennet
De ANWB hoopt dat de politieke partijen van de betrokken gemeenten en stadsregio in de provincie Noord-Holland in hun op te stellen partijprogramma’s de verbeteringsvoorstellen voor het wegennet zullen opnemen. Het volledige ANWB-plan om het wegennet rond Amsterdam te verbeteren met kaartmateriaal en een uitleg over het principe van een robuust wegennet dat de ANWB met TNO heeft ontwikkeld is te zien op www.anwb.nl/robuust
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •