ANWB pleit voor betere markering bij werk aan de weg
Dat blijkt uit een Europese test van de ANWB in samenwerking met haar Europese zusterclubs. Het onderzoek is gericht op 57 belangrijke verkeersaders in twaalf Europese steden. Vakantiegangers moeten van deze wegen nogal eens gebruik maken. Drie plekken werden ‘zeer goed’ beoordeeld, 28 ‘goed’ en 21 ‘voldoende’. Slechts vier locaties scoorden slecht en één locatie (Madrid) scoorde zeer slecht.
Amsterdam
In Nederland is er gekeken naar (deels afgeronde) wegwerkzaamheden in Amsterdam. Vier straten scoorden goed, en een plek scoorde voldoende. De burgemeester De Vlugtlaan in Amsterdam, scoorde echter slecht op borden en wegmarkeringen. Een aantal borden waren gedeeltelijk afgedekt of niet aanwezig. Wel was de doorstroming van het verkeer in de hoofdstad goed. De onderzochte wegwerkzaamheden vertoonden geen enkel spoor van extra files.
Brussel best getest
De beste straat uit de test was de Boulevard de
Advies
De ANWB adviseert om borden logisch en tijdig te plaatsen en daarbij zoveel mogelijk gebruik te maken van verkeersborden die in heel Europa bekend zijn. Ook vindt de bond dat er rekening gehouden moet worden met fietsers en voetgangers door hen niet op de rijbaan te laten rijden en gevaarlijke situaties te vermijden.
Vaste wegmarkering verwijderen en vervangen door tijdelijke wegmarkering bij werkzaamheden komt de veiligheid en doorstroming ten goede, blijkt uit de winnende testlocatie in Brussel. Veelal wordt deze nu slechts naast de bestaande wegmarkering aangebracht, wat in het donker en bij slecht weer tot verwarring kan leiden.
Verkeersdruk tijdens werkzaamheden kan worden verminderd door wel de rijstroken te versmallen, maar het aantal rijstroken juist niet te verminderen in vergelijking met de bestaande situatie, zo bleek uit het onderzoek.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •