ANWB luidt noodklok over verkeersveiligheid
De Nederlandse overheid moet extra ambitie tonen in de aanpak van de verkeersveiligheid. De ANWB vindt het onacceptabel dat het aantal verkeersslachtoffers, met name het aantal verkeersgewonden, stijgt, terwijl de overheid minder investeert in verkeersveiligheid.
De ANWB vindt het hoog tijd dat de minister van Infrastructuur en Milieu haar verantwoordelijkheid neemt en zorgt voor een aanpak waarmee het aantal verkeersslachtoffers structureel wordt teruggedrongen. De bond pleit voor daarbij voor een aanpak met maatregelen die kunnen rekenen op draagvlak bij de weggebruiker én die een gunstige kosten/batenverhouding hebben. De huidige Beleidsimpuls Verkeersveiligheid is verre van toereikend, aldus de ANWB.
De minister heeft tot doel dat er maximaal 500 doden en 10.600 gewonden in het verkeer mogen vallen in 2020. In 2012 stond de teller op 650 verkeersdoden en ruim 20.000 verkeersgewonden. De daling van het aantal verkeersdoden stagneert de laatste 3 jaar en het aantal verkeersgewonden stijgt met gemiddeld 1000 gewonden per jaar.
Minder geld voor verkeersveiligheid
Daarnaast berekent de ANWB dat de investeringen in verkeersveiligheid in de Rijksbegroting teruglopen. Werd er in 2012 nog 23 miljoen euro gereserveerd voor verkeersveiligheid, in de plannen voor 2014 is dat bedrag 19 miljoen euro.
ANWB-maatregelen op 80 km-wegen
De ANWB draagt zelf bij aan het verbeteren van verkeersveiligheid, onder meer door EuroRAP-metingen te verrichten op 80 km-wegen en de resultaten daarvan aan te bieden aan de wegbeheerders. Volgens de ANWB kunnen op deze wegen over een periode van 20 jaar naar schatting ruim 10.000 slachtoffers minder vallen.
De Tweede Kamer buigt zich op 5 november over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Reactie plaatsen •