ANWB-Leden over water: Nederland verenland
Begin dit jaar werd de veerpontencoalitie gestart. Het initiatief ontstond doordat een flink aantal veren in de problemen kwam door het verdwijnen van het verenfonds in de provincie Gelderland. Meerdere partijen vonden dit zonde en moedigden inwoners uit de provincie aan om de petitie ‘Ik houd van veren’ te tekenen. Deze petitie sloeg aan, met meer dan 26.000 steunbetuigers. En het had effect, want er is 500.000 euro door de provincie gereserveerd om het tekort in 2023 op te vangen. De coalitie zet zich nu ook in voor andere veerponten in Nederland.
Reden genoeg om het ledenpanel van de ANWB de open vraag te stellen: ‘Wat vind jij van veerponten?’
Veel positieve geluiden
Uit de antwoorden blijkt dat veerponten vooral een recreatieve en forensenfunctie hebben. Mensen gaven diverse redenen aan waarom de veerpont een belangrijk onderdeel van hun reis vervult. Veel genoemd was wel dat de veerpont ervoor zorgt dat mensen nog steeds de fiets kunnen gebruiken voor hun verplaatsingen en zij anders veel langer onderweg zijn. Ook vinden mensen het een toevoeging aan de recreatiemogelijkheden in een gebied.
- “Veerponten zijn belangrijk voor mobiliteit, zeker in landelijk gebied. Het is belangrijk dat ze blijven. Zelf ben ik vier jaar met een fietsveerpont naar school gegaan, anders was het 15 km omfietsen om met een andere autopont naar school te gaan of 25 km voor een andere school. Het was wel een grote investering voor mijn ouders om iedere week voor vier kinderen een pontkaart te kopen.”
- Ik woon in het rivierengebied tussen Rijn en Waal. Pontjes zijn van levensbelang voor de lokale en regionale verbindingen. Niet zozeer voor de automobilist, maar zeker voor de fietser, scholier en lokale forens. Onderschat niet het lokale en regionale belang van die verbindingen!”
- “Het personenvervoer over water heeft een belangrijke dubbelfunctie. Ten eerste voor het woon-werkverkeer. Veel mensen kunnen met de pont op de fiets naar het werk, terwijl ze anders de auto moeten nemen en vaak ver om moeten rijden, met files en andere ongemakken van dien. Ten tweede voor de recreatie. Met pontjes is vooral in het rivierengebied de fietsmogelijkheid veel groter. Zelf woon ik in Dordrecht en doen we veel met de Waterbus. Ik ga zo gewoon met de fiets naar Rotterdam om te werken. Bij mooi weer terug fietsen en bij regen weer terug met de Waterbus. Het is erg jammer, dat mensen die geen pontjes in de buurt hebben, de waarde van veerponten niet kennen.”
- “Zelf gebruiken mijn vrouw en ik alleen een veerpont als we een ronde op de fiets doen. Meestal zetten we de auto eerst ergens neer, waarna we erop uittrekken. Ik vind het wel belangrijk dat veerponten blijven bestaan. Dit om niet te veel om te moeten rijden.”
Hoewel zeer veel leden positief reageerden op de veerponten waren er ook wat leden met kritische noot.
- “Ik denk daar wat tweezijdig over. Aan de ene kant vind ik een veerpont erg leuk en geniet ook echt van zo’n overtocht. Aan de andere kant gebruik ik een veerpont eigenlijk alleen met vakantie en dagjes uit. Ik vind het dus leuk dat het er is, maar tegen alle kosten? Dat weet ik niet.”
- “Misschien dat er mensen zijn die ervan afhankelijk zijn. Zelf komen we ze nooit tegen. Zijn ze slecht onderhouden? Is er geen personeel voor? Zijn er te weinig? Waarom verdienen ze meer geld en aandacht? Zonder nadere informatie zou ik zeggen: nee.”
- “Veerponden belemmeren de doorstroming van het weg- en water verkeer en zijn extreem vervuilend. Bouw een brug.”
Geordie Kooijman, ANWB
Reactie plaatsen •