ANWB: Haal onderborden weg
De ANWB gaat Rijkswaterstaat vragen de onderborden met de tekst ‘Bij gesloten spitsstrook’ langs de snelwegen weg te halen.
Veel weggebruikers begrijpen de onderborden niet of worden erdoor afgeleid. Ook vinden veel weggebruikers de grote diversiteit van snelheidslimieten op de snelweg verwarrend.
Dat blijkt uit reacties die bij het ANWB-meldpunt 130 zijn binnengekomen. De ANWB lanceerde het meldpunt zodat automobilisten hun ervaringen kwijt kunnen met de nieuwe snelheden die vanaf 1 september gelden.
Matrixborden of dynamische borden
Volgens de bond kunnen variabele snelheden bij open spitsstroken via matrixborden of dynamische borden duidelijk worden gemaakt aan de automobilist. Op deze manier is ook voor buitenlandse bestuurders de snelheidslimiet te begrijpen.
2400 reacties bij het Meldpunt 130
In totaal ontving het ANWB-meldpunt 130 zo’n 2400 reacties. De ANWB heeft deze aangeboden aan Rijkswaterstaat. Op basis van de reacties stelt de ANWB voor om de onderborden bij gesloten spitsstrook en de onderborden met tekst over de nachttijden weg te halen en terughoudend te zijn met het variëren van snelheidslimieten. Ook is het belangrijk de weggebruiker te blijven informeren, vindt de ANWB. Weggebruikers willen graag op elk moment weten hoe hard ze mogen rijden.
Rijkswaterstaat past onduidelijke situaties aan
Rijkswaterstaat zal bij onduidelijke situaties de borden aanpassen. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat extra informatie toegevoegd aan het internetdossier op www.rijkswaterstaat.nl/130km.
Lees hier het volledige rapport 'Meldpunt 130: Zorg voor duidelijkheid'
Auteur: Joske van Lith
De ANWB verzoekt RWS om de onduidelijke onderborden te verwijderen
Reactie plaatsen •