ANWB-enquêteurs: Hoe vaart de boot, hoe rijdt de weg?
In opdracht van het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) houden ANWB-vrijwilligers de komende weken interviews met de passagiers van een nieuwe toeristische Hop-on Hop-off-pendeldienst over de Waal en de Rijn tussen Nijmegen en Rees in Duitsland.
Doel van deze enquêtes is om op termijn een product op de markt te brengen dat nóg meer aansluit op datgene wat de consument wenst. De nieuwe pendeldienst vaart in de zomerperiode met drie boten van en naar Nijmegen, Arnhem, Doornenburg, Millingen aan de Rijn, Tolkamer, Emmerich (D) en Rees (D). Op een gekozen plek kunnen passagiers van de boot af en uitstapjes maken. De fiets mag mee op de boot. De toeristische pendelboot vaart dit jaar als experiment en wordt begeleid en onderzocht door de ANWB. Het succes en de uitkomsten hiervan bepalen of en zo ja hoe de pendeldienst na 2013 een vervolg krijgt. Voor dat onderzoek varen enquêteurs van de ANWB gedurende vijf weken met de boten mee.
ANWB-vrijwilligers
De pendeldienst is een initiatief van het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem en Nijmegen en is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de Stadsregio Arnhem Nijmegen en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Marlies Remmert van ANWB Vrijwilligers die dit soort leden-activiteiten organiseert, legt uit dat externe verzoeken voor de inzet van ANWB Vrijwilligers vaak via de ANWB-regiomanagers binnenkomen. ‘Er moet een maatschappelijk belang gediend zijn zowel voor de ANWB (betere mobiliteitsmogelijkheden voor weggebruikers) als voor de samenwerkingspartners (wegbeheerders). Bovendien moet het voor onze vrijwilligers aantrekkelijk zijn om te doen. De inzet van vrijwilligers levert concrete gebruikerservaring (beleving) op van betrokken mensen, anders dan studenten van een uitzendbureau. Nieuwe ontwikkeling van ANWB Vrijwilligers daarin is dat we onze vrijwilligers tips en adviezen willen laten geven. Niet wat er allemaal fout is, maar vertellen wat er beter kan! Dat levert de wegbeheerder bruikbare informatie op.’
Bij eerdere fiets- en wandelonderzoeken in Noord-Brabant en Friesland hebben respectievelijk zo'n 700 tot 2000 ANWB Vrijwilligers meegedaan.
Wegbelevingsonderzoeken
Ton Hendriks, verkeerskundige bij de ANWB, heeft ook al jaren ervaring met het inzetten van ANWB-leden om mobiliteitsproducten te toetsen. Hij richt zich met name op de zogenoemde wegbelevingsonderzoeken. ‘Wij laten onze leden een route (voor auto of de fiets) rijden en vragen hen onderweg opmerkingen te noteren. Daarmee komen zaken boven water die juist vanuit het perspectief van de gebruiker belangrijk zijn. Intussen hebben we in de afgelopen 10 jaar met meer dan 1000 mensen enkele honderdduizenden kilometers gereden. Belangrijkste opmerkingen betreffen: (het gebrek aan) aanduidingen van de maximum snelheid en niet consequente belijning. Met de provincie Gelderland hebben we de afspraak om door wegbelevingsonderzoeken de weggebruikersmening een rol te laten spelen in het reguliere onderhoudsprogramma.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •