ANWB dringt aan op Europese richtlijn wegwerkzaamheden
De veiligheidsmaatregelen die Europese lidstaten toepassen bij wegwerkzaamheden moeten beter op elkaar worden afgestemd. Uit een gezamenlijk onderzoek van de ANWB en 14 Europese zusterclubs blijkt dat de onderlinge verschillen groot zijn. Nederland krijgt weliswaar een voldoende, maar zou de weggebruiker nog beter kunnen informeren over duur en lengte. Topscorer is Oostenrijk.
Buitenlandse automobilisten moeten in Europa rekening houden met grote verschillen in veiligheidsmaatregelen bij wegwerkzaamheden. De grootste gevaren zijn gesignaleerd in Italië, Spanje en Kroatië. Risico’s ontstaan hier onder meer door scherpe bochten, vuil wegdek, onveilige wegscheiding en onvoldoende informatie. De lijst van de landen die het goed doen wordt aangevoerd door Oostenrijk en Duitsland. Het beste traject werd aangetroffen in Oostenrijk. Nederlandse wegbeheerders nemen voldoende maatregelen rond wegwerkzaamheden, maar kunnen zich nog verbeteren op het gebied van informatie over hoe lang het wegvak is en de duur van de werkzaamheden. Ook kan de veiligheid nog verbeteren door op regelmatige afstanden pechhavens aan te leggen voor gestrande weggebruikers. Bovendien zijn de rijstroken soms wat smal.
Tijdens het onderzoek reed een testteam meerdere keren langs de geselecteerde trajecten en beoordeelde de situatie onder meer op bebording, uitvoering rijstroken, kwaliteit van het wegdek, situatie ’s nachts en de informatie aan de weggebruiker.
De vier onderzochte Nederlandse locaties betroffen werkzaamheden aan de A16 bij Breda, de A15 bij Sliedrecht, de A50/A59 bij Oss en de A59 bij Waalwijk.
De aanbevelingen voor de Nederlandse wegbeheerders komen overeen met de resultaten van een drie jaar eerder gehouden eigen onderzoek door de ANWB onder weggebruikers. Na overleg verbeterde Rijkswaterstaat toen al de informatievoorziening aan de weggebruikers, onder meer door de wegwerkzaamheden vooraf uitgebreider in de dagbladen aan te kondigen.
Daarnaast introduceerde RWS het informatienummer 0800 8002 voor de weggebruikers. Dit laatste aspect werd door de onderzoekers in de beoordeling niet meegenomen. Ook is de rijkswegbeheerder de laatste jaren flexibeler met de toegestane maximumsnelheid ter plaatse van werkzaamheden wanneer dit uit veiligheidsoverwegingen verantwoord is. Maar nog niet in voldoende mate, concluderen de onderzoekers.
Een compleet overzicht van de resultaten van het onderzoek op 50 wegvakken in 11 Europese landen is te vinden op www.anwb.nl.
Reactie plaatsen •