'Anders communiceren' remedie Haagse bereikbaarheidsproblemen
Bereikbaarheidsproblemen zetten het bedrijfsleven in de Haagse regio meer en meer onder druk. Een van de remedies is dat bedrijven 'in eigen huis' een ander mobiliteitsbeleid maar vooral ook een ander communicatiebeleid ontwikkelen.
Anders communiceren met eigen personeel maar ook met klanten. Daarmee kunnen op een doelmatige manier kilometers en tijd gespaard worden, aldus adviesbureau Mobycon. Dat de bloeddruk in de Haagse verkeerskringloop toeneemt, is vastgesteld in een verkenning die Mobycon vorig jaar zomer uitvoerde. Daarbij werd onder meer op basis van demografische ontwikkelingen een toekomstbeeld van de bereikbaarheidsproblemen geschetst. In opdracht van de Kamer van Koophandel Haaglanden werden vanaf februari dit jaar tijdens 7 brainstormsessies 35 bedrijven geconsulteerd. In Naaldwijk, Zoetermeer, Delft, Leiden, Lisse, Alphen aan den Rijn en Den Haag uitten de bedrijven zich over de problematiek en mogelijke oplossingen. Een opmerkelijk signaal was dat de personeelswerving door de bereikbaarheidsproblemen steeds meer onder druk komt te staan. De bijeenkomsten leverden meerdere innovatieve ideeën op, bijvoorbeeld hoe met aangepaste in- en externe procedures en betere informatievoorziening de klemsituatie verlicht kan worden.De Kamer van Koophandel Haaglanden vreest tanende concurrentiekracht van de regio, reden waarom na de zomer een nieuwe strategie met bijbehorend maatregelenpakket wordt ontvouwd. Als sluitstuk staat een regiobrede discussie op stapel.
Reactie plaatsen •