Amsterdam stelt vanaf november 2020 nieuwe milieuzone in
Amsterdam stelt vanaf november 2020 een nieuwe milieuzone in. Alleen minder vervuilende dieselwagens (emissieklasse 4 of hoger) mogen vanaf dan binnen de ring A10 rijden. Subsidies voor Amsterdammers moeten burgers helpen een schoner alternatief te kiezen. De instelling van de milieuzone is onderdeel van het harmoniseringsbeleid milieuzones van de Rijksoverheid.
Wethouder Sharon Dijksma (Luchtkwaliteit): “De nieuwe milieuzone draagt bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de stad en dat is hard nodig. De maatregel heeft het meeste effect op de plekken waar nu nog de Europese grenswaarden worden overschreden. Zo roken bewoners van de Weesperstraat eind 2020 bijvoorbeeld naar verwachting jaarlijks 44 sigaretten minder mee.”
Geel of groen
Gemeenten kunnen bij hun beleid kiezen voor zogenaamde 'gele' of 'groene' milieuzones. Amsterdam kiest er voor om het gebied binnen de ring A10 om te dopen tot groene milieuzone, wat inhoudt dat alleen voertuigen uit emissieklasse 4 en hoger nog langer toegelaten zijn. In de praktijk betekent dit dat dieselauto's met een bouwjaar van vóór 2005 niet meer toegelaten worden binnen het ingestelde gebied.
Kosten en subsidie
Om Amsterdammers tegemoet te komen in de kosten voor vervanging van hun oude dieselwagen stelt de gemeente een subsidie ter beschikking, die vrijkomt bij sloop van het oude voertuig. De subsidies zijn vanaf 1 januari aan te vragen. Burger die uiterlijk 31 maart een aanvraag indienen kunnen rekenen op een extra bedrag. Per aanvraag is 500 tot 2000 euro beschikbaar, in totaal is 4 miljoen euro beschikbaar.
Uitzonderingen
De milieuzone betreft het gebied bínnen de ring A10; de ring A10 zelf is geen onderdeel van de milieuzone. Daar mogen ook oude diesels dus gewoon nog rijden. De gemeente kijkt nog naar uitzonderingen, bijvoorbeeld voor aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van 40 jaar of ouder en kampeerwagens van inwoners.

Reactie plaatsen •