Amsterdam geeft voorrang aan betere luchtkwaliteit
Gezond voor inwoners en economische ontwikkeling. Dat zijn de verkeersplannen voor zowel personen- als goederenvervoer ter verbetering van de luchtkwaliteit die Amsterdam 26 juni voorstelde. Opvallend is de omvang van de aangekondigde milieuzone en de aansluiting bij het landelijk convenant vrachtverkeer en milieuzonering. Ook verhoging van de parkeertarieven binnen de zone en het verplichten van roetfilters voor personenwagens springen in het oog. Na ‘debat met de stad’ worden de plannen in het najaar definitief bepaald.
Dat de gemeente Amsterdam een milieuzone instelt, is niet bijzonder, wel dat de zone het hele gebied binnen de ring A10 (uitgezonderd Noord) omvat. - Mogelijk zullen ook een deel van het Westelijk havengebied en een aantal bedrijfsgebieden nog worden uitgezonderd. - ‘De zone is 20 keer zo groot als in Utrecht’, zegt wethouder Milieu Marijke Vos. ‘Met een kleintje redden we het niet. Juist aan de randen van de zone zitten de knelpunten.’
Dit blijkt wel uit de gelijktijdig gepresenteerde meetgegevens van de GGD Amsterdam. De luchtkwaliteit op verschillende meetpunten is in 2006 niet verbeterd. De concentraties fijn stof (PM10) en - in mindere mate - stikstofdioxide (NO2) blijven toenemen. Uitzondering hierop is de locatie A10 West ter hoogte van de 80-km zone, waar een lichte afname van de concentraties van beide stoffen is te zien. Met het voorgestelde pakket wil de gemeente 15 procent reductie van PM10 en NO2 in 2010 ten opzichte van 2005 bereiken.
Belangrijkste veroorzaker van lokale luchtvervuiling is het gemotoriseerde wegverkeer. Reden om het auto- en vrachtverkeer te verminderen en schoner te maken. De aanpak wordt voor personen- en goederenvervoer in afzonderlijke nota’s beschreven; autoverkeer in het discussiedocument ‘Voorrang voor een gezonde stad’, vrachtverkeer in het ‘Actieplan goederenvervoer’.
Vos is tevreden over de afspraken met de transportsector, die op zijn beurt bij monde van TLN-bestuursvoorzitter Mich van der Harst de tevredenheid uitspreekt over de aansluiting van Amsterdam bij het landelijke convenant ‘Stimulering schone vrachtwagens en milieuzonering’. Uniformering van milieueisen is voor de branche van groot belang. Eventuele strengere Amsterdamse eisen zijn hiermee ook van de baan.
Parkeervergunning
Zonder roetfilter geen parkeervergunning, is het voorgestelde beleid voor personenauto’s. Vanaf 1 januari 2009 is bij aanvraag van een nieuwe parkeervergunning binnen de milieuzone voor dieselpersonenauto’s en -bestelbusjes een roetfilter verplicht. Vanaf januari 2010 ook voor bestaande vergunningen. Tot 1 januari 2010 kan subsidie worden gekregen voor aanschaf van een filter.
Een ‘moeilijke’ maatregel betreft verhoging van de parkeertarieven aan de meter. Volgens het plan zou deze binnen de hele ring naar het hoogste tarief (nu 3,60 euro per uur) gaan. Om ongewenste sociale effecten tegen te gaan zal een pilot met een ‘gastenparkeerpas’ in stadsdeel Oud-West nader worden uitgewerkt.
Reactie plaatsen •