Amerika kijkt opnieuw naar het spoor
Wat resteerde zijn regionale netten, zoals de railcorridor Washington-New York-Boston. Staatsbedrijf Amtrak exploiteert een bescheiden net van langeafstandstreinen, grotendeels over rails van particuliere spoorwegmaatschappijen.
Geld wordt verdiend met goederenvervoer, waarin vijf maatschappijen domineren; elk voortgekomen uit een opeenvolging van fusies. Alle zijn winstgevend. Hiertoe zijn tienduizenden kilometers spoorbaan afgedankt. De rest is vernieuwd en wordt intensief gebruikt. Tot de innovaties van het Amerikaanse railvervoer behoort het stapelen van containers in lagen van drie.
In het personenvervoer zien de maatschappijen minder heil. Feit is dat in de VS geen enkele traditie bestaat van overheidsbetrokkenheid bij exploitatie van spoorwegen. Gevolg: spoorbanen en stations verkeren in een deplorabele toestand. Ook zijn Amtrak-treinen verongelukt doordat dijklichamen en bruggen bezweken.
Najaar 2009 presenteerde de regering-Obama een plan voor de aanleg van tien hoofdcorridors, opgesteld met steun van Europese consultants. Het zijn netwerken in grote agglomeraties waarop met hoge snelheden zal worden gereden. Deze, regionale netten hebben een omvang van maximaal
Een korte vergelijking met China: dit land beschikt inmiddels over een netwerk van
De Chinese snelle trein heet CRH, China Railways Highspeed, die met kruissnelheden van 350 km/uur hogere kruissnelheden haalt dan de Franse TGV, met 320 km/uur. 700 CRH-treinstellen zijn dagelijks al in bedrijf in China. Er zijn geen berichten over ongevallen of mankementen. Ook levert China naar eigen ontwerp alle bijbehorende systemen, van ICT tot infrastructuur. Verleidelijke kredietvoorwaarden ondersteunen de opmars van Chinese turn-key-projecten. Geen Europese leverancier kan dat bieden, ook al omdat er strikte EU-subsidieregels gelden.
Het Amerikaanse spoorwegplan vormt deel van een totaalpakket van 787 miljard dollar voor economisch herstel van de VS. Hiervan is 5 miljard dollar bestemd voor snelle treinen. De plannen mikken op snelheden tussen 240 en 350 km/uur op nieuwe spoorbanen. Een virtuele, snelle treinrit kan al worden gemaakt op YouTube over de geplande
Wereldwijd blijkt de spoorwegmarkt een groeimarkt, ondanks de recente recessie. De vraag naar materieel neemt toe, in de 50 grootste landen met gemiddeld 2,4 procent.
Auteur: Joske van Lith
Amtrak-trein, bestaande uit sliert dubbeldeks rijtuigen getrokken door drie dieselelektrische locomotieven
Reactie plaatsen •