Ambassadeurs trekken ouderen het OV in
Verhoogde perrons en lagere instap. Mooie infrastructurele handreikingen voor bijvoorbeeld oudere ov-passagiers. Maar de mentale drempel naar bus of trein wordt er niet mee geslecht. Daar wil het Delftse adviesbureau Mobycon eind dit jaar verandering in brengen met lesprogramma's voor ouderen.
Hoe raak ik wegwijs in het openbaar vervoer ter plaatse, hoe kom ik aan reisinformatie en aan kaartjes? Op zulke vragen blijven veel ouderen het antwoord vaak schuldig. Daardoor blijven ze ofwel 'hangen' aan de auto of belanden in een sociaal isolement. In een cursus van twee dagdelen (eerst theorie en dan de straat op), te beginnen op twee à drie locaties, wil Mobycon uitkomst bieden.
Het adviesbureau ontwikkelde voor ouderen het lesprogramma 'OV-voor-U'. Dat klinkt wat netter en beschaafder dan het Engelstalige 'OV4U', de pilot waarmee Mobycon sinds drie jaar letterlijk en figuurlijk school maakt en waarop nu voor andere doelgroepen wordt voortgeborduurd.
Gestart op twee Delftse basisscholen heeft 'OV4U' als primaire vorm van 'Travel Training' onder deze doelgroep inmiddels zijn vleugels wijd uitgeslagen. 'We zijn er nu mee actief op ruim 200 basisscholen. De meeste, zo'n 150, in Gelderland en verder nog op veel scholen in de stad Groningen, in het noordwesten van de provincie Utrecht en het Stadsgewest Haaglanden', vertelt Thijs van Duijn van Mobycon. 'Bovendien zijn nu aanvullende modules voor dit lespakket ontwikkeld. Eén voor bevordering van verkeersveilig gebruik van het ov, die in Groningen aan OV4U wordt toegevoegd, en één waarin 'sociaal gedrag' in en rond het ov centraal staat en waarmee in Gelderland wordt gestart.'
Oud of jong, de didactische kern en de formule van 'Travel Training' zijn gelijk. 'Alleen worden de lesprogramma's voor diverse doelgroepen qua taalgebruik en lokale situaties op maat gesneden', aldus Van Duijn. Andere doelgroepen die wellicht nog over de mentale ov-drempel moeten worden getild zijn allochtonen of middelbare scholieren.
Leerlingen van 't Anker, een Zaandamse school in het voortgezet speciaal onderwijs (moeilijk lerende kinderen) draaien dit cursusjaar mee in een apart voor hen ontwikkelde variant van OV4U. Hier wordt het programma wat meer gefaseerd en uitgesmeerd over 15 à 16 lessen tegen vijf à zes in het regulier basisonderwijs.
Om ouderen 'achter de geraniums vandaan te halen' bezoeken sinds maart dit jaar twee 'OV-ambassadrices' de verzorgingstehuizen in Enschede. Dit initiatief van Regio Twente slaat aan. 'Onbekend maakt kennelijk onbemind', zegt beleidsmedewerkster Gertrud Poppink,’maar als onze ambassadrices langs zijn geweest, zijn de mensen meer geneigd de bus te nemen. Vaak leidt het er toe dat men met elkaar de bus neemt en zo de mogelijkheden in de praktijk verkent.'
De actie concentreert zich op lijn 7 die in een achtvorm door heel Enschede rijdt en waaraan behalve verzorgingstehuizen ook centrale voorzieningen als de bibliotheek zijn gevestigd. De bussen van lijn 7 zijn voor rolstoelers uitgerust met een elektrisch klaphelling die door de passagier zelf kan worden bediend. Hoewel dat niet de eerste opzet is, leidt de voorlichting van de ambassadrices er ook toe dat regiotaxigebruikers overstappen op de reguliere buslijn 7. Regio Twente onderzoekt om de voorlichting uit te breiden. In elk geval zal dat volgens Poppink nodig zijn bij introductie van de OV-chipcard.
Reactie plaatsen •