Almere (VK 4/2013)
Vóór
De Oostkavels, onderdeel van het Almeerse stadscentrum, is in 2006 nog een leeg niemandsland. Dit gebied moet ontwikkeld worden tot een volwaardig onderdeel van het stadscentrum, met nieuwe woningen, kantoren en (onderwijs)voorzieningen. In het gebied ligt een intensief gebruikte busbaan, onderdeel van het systeem van vrijliggende busbanen in Almere. Deze vrijliggende busbaan met beperkte kruisingsmogelijkheden vormt – mede door de licht verhoogde ligging – een zware barrière voor de doorontwikkeling van de Oostkavels tot een samenhangend stedelijk gebied.
Ná
De eerste stedelijke bebouwing is voorzichtig op gang gekomen. De barrière is opgelost door de busbaan letterlijk op poten te zetten met de nieuwe busbaanbrug. Ruimtelijk is er een doorlopend maaiveld, met ruime doorzichten onder de brug en een onbelemmerde doorgang van kruisende auto en- langzaam verkeersroutes. De brug, ontworpen door ipv Delft, valt op door lange gebogen lijnen en elegante detaillering van randen en kolommen; een iconische voorbode voor de toekomstige doorontwikkeling van het gebied.
Reactie:
Projectmanager Bert van Spil van de gemeente Almere: ‘Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en een bijdrage van de provincie Flevoland via het investeringsprogramma Flevoland/Almere (IFA). Het ‘construct en built’-principe heeft er vervolgens mede voor gezorgd dat de brug binnen het budget van 6 miljoen euro is gerealiseerd, met een prachtig resultaat.
Auteur: Margriet Verhoog
2006
Reactie plaatsen •