Almere, Eindhoven, Enschede, Velsen en Zwolle genomineerd voor Fietsstad 2014
Op 3 oktober maakt de Fietsersbond de genomineerden voor de titel Fietsstad 2014 bekend. Het zijn de gemeenten Almere, Eindhoven, Enschede, Velsen en Zwolle.
De gemeenten zijn gekozen uit een lijst van 19 kandidaat-gemeenten en geselecteerd door het onderzoeksteam van de Fietsersbond. De vijf steden nemen het de komende maanden tegen elkaar op in de verkiezing op 8 mei 2014.
Fietsen zonder hindernissen
De onderzoekers hebben de door de gemeenten aangeleverde stukken bestudeerd, de lokale afdeling van de Fietsersbond om haar mening gevraagd en de steden vergeleken. Naast het algemene fietsklimaat was hierbij vooral aandacht voor het thema van de verkiezing: Fietsen zonder hindernissen.
Slecht wegdek, verkeerd geplaatste paaltjes, lang op rood staande verkeerslichten, spoorwegovergangen of kruisingen waar je altijd moet wachten. Fietsers komen elke dag heel wat hindernissen tegen. Daarom is de Fietsersbond op zoek gegaan naar de Fietsstad die het meeste doet om deze hindernissen voor fietsers op te lossen.
Goede voorbeeldenbank
Volgens projectleider Jaap Kamminga scoren de genomineerde steden om verschillende redenen goed op dit thema. ‘Almere heeft als nieuwe stad veel vrijliggende fietspaden, terwijl steden als Eindhoven en Enschede veel werk maken van het ontvlechten van fiets- en autoverkeer. Velsen loopt voorop in het snel aanpakken van hindernissen en Zwolle is niet bang voor innovatieve oplossingen.’ De Fietsersbond verzamelt de goede voorbeelden uit alle deelnemende gemeenten in een goede voorbeeldenbank.
Jury Fietsstad 2014
De vijf gemeenten worden de komende tijd door een deskundige jury beoordeeld. Juryvoorzitter is Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal bij Rijkswaterstaat. Daarnaast bestaat de jury uit Dorien de Wit (adviseur stads- en gebiedsontwikkeling en directeur bij De Beuk Organisatieadvies), Marc van Woudenberg, (urban mobility consultant en fotograaf op Amsterdamize.com), Hillie Talens,( projectmanager verkeer en vervoer bij kennisinstituut CROW) en Koen van Waes (verkeersplanoloog bij de gemeente 's-Hertogenbosch, Fietsstad 2011).
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •