Alle ogen gericht op Overijsselse studie naar kabelscheiding
Na een protestbrief van de Motorrijder Actie Groep (MAG) heeft de provincie Noord-Holland onmiddellijk een, kort daarvoor, geplaatste kabelscheiding verwijderd van de N242 aan de zuidkant van Alkmaar. Staalkabels als rijbaanscheiding zijn onder meer bekend uit Australië en Zweden. Motorrijders zijn fel tegen deze, volgens hen ’levensgevaarlijke’, wegscheiding. De provincie Overijssel bestudeert momenteel de voor- en nadelen ervan.
Een verkeersongeval door kerend verkeer via de middenberm op de N242 bij Alkmaar was voor de provincie aanleiding om hier een fysieke verkeersscheiding aan te brengen. De meest eenvoudige toepassing leek een kabelscheiding, ook wel cable-barrier genoemd. Een oplossing die in Australië en Zweden veelvuldig wordt toegepast. Ook de provincie Overijssel buigt zich over een serieus voorstel om kabelscheiding toe te passen op de verbinding Zwolle-Ommen. Hier fungeert de middenscheiding niet alleen als vangrail, maar tevens om de weg van een wisselende (links, rechts) inhaalstrook te voorzien. Eén groep verkeersdeelnemers, de motorrijders, is faliekant tegen deze, zoals zij het betitelen ‘levensgevaarlijke’, verkeersoplossing. Hoewel de MAG beschikt over ongevalrapportages van de Zweedse zusterclub over motorongevallen met letsel als gevolg van confrontaties met een cable-barrier, ontbreken vooralsnog harde onderzoeksgegevens over de (on)veiligheid van de kabelscheiding. Reden waarom ook de provincie Noord-Holland ‘met grote belangstelling’ actuele onderzoeken door de provincie Overijssel en het rijk volgt en de ervaringen in andere landen met de cable-barrier.
De MAG heeft als reactie op het verwijderen van de Noord-Hollandse kabelscheiding aangeboden om mee te denken over motorvriendelijker alternatieven. MAG-woordvoerder Ralf Bretveld denkt daarbij aan het graven van een greppel of het aanbrengen van een berg zand. ‘Daar rijd ik liever in dan tegen een staalkabel aan.’
Helemaal gelukkig zou de MAG zijn als provincies motorvriendelijke geleiderails zouden plaatsen op potentieel gevaarlijke locaties. Deze geleiderails zijn voorzien van een onderbalk waardoor motorrijders niet bekneld raken of onder de vangrail door schieten. Sinds de plaatsing van de eerste motorvriendelijke vangrail bij Austerlitz in 2001 heeft de provincie Utrecht na een motorveiligheidsinspectie in samenwerking met de MAG inmiddels in totaal 3 km motorvriendelijke vangrails geplaatst.
Reactie plaatsen •