Akkoord voor Antwerpen Masterplan 2020
In Antwerpen nemen de laatste tien jaar de lengte en duur van structurele files alsmaar toe, er is overlast door sluipverkeer en het aantal ongevallen in en aan de Kennedytunnel en op de Antwerpse ring blijft hoog. Om het complexe mobiliteitssysteem van deze havenstad een flinke impuls te geven, gaf de Vlaamse regering eind maart akkoord voor het ‘Masterplan 2020. Bouwstenen voor de uitbreiding van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen’.
Het Masterplan 2020 bouwt verder op de doelstellingen van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen uit december 2000. De algemene doelen van het nieuwe Masterplan zijn verbetering van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid, gezondheid/milieu en doorstroming van het openbaar vervoer. Eind april richtte de Vlaamse Regering een Stuurgroep Masterplan 2020 op.
Het voorgaande Masterplan kende 16 projecten die nu zijn aangevuld met diverse zogenoemde prioritaire projecten. De belangrijkste zijn:
- Aanpakken van de problemen inzake mobiliteit en leefbaarheid van de brede rand rond Antwerpen, zowel op de linker- als de rechteroever door de toekomstige aanleg van de A102, betere benutting van de Liefkenshoektunnel en een mobiliteitsoplossing voor het Waasland.
- Aanpak van de resterende knelpunten op de toegangswegen van de Antwerpse ring: dat zijn de E34/E313 Ranst-Antwerpen, de E19 noord en de A12 zuid.
- Het verder uitbouwen van een sterk ov-net op het stedelijk gebied met drie tramlijnen naar Wilrijk langs de E313, naar Ranst, naar Beveren en een tram of lightrail naar Oostmalle.
- De realisatie van een gebieddekkend fietsnetwerk met
55 kilometer extra fietspaden. Het aanbieden van alternatieven voor het vrachtvervoer, via water en spoor, door modernisering en verhoging van 16 bruggen over het Albertkanaal tot in Meerhout. - De ondergrondse aanleg van de tweede spoorontsluiting gecombineerd met de A102.
- Aanpak van het sluipverkeer door het ontlasten van het onderliggend wegennet.
Lange Wapper
EVO, TLN en de Belgische verladersorganisatie O.T.M. menen dat de doorstroming gediend is bij het scheiden van doorgaand en regionaal verkeer en zijn tevreden met het Masterplan 2020. Heikel punt van deze plannen is vooral de ondertunneling van de ring aan de noordwestzijde van Antwerpen. Dit moet nog op haalbaarheid worden onderzocht. Blijkt ondertunneling niet haalbaar, dan komt overbrugging weer in beeld. Vorig jaar is er veel discussie geweest over de brug Lange Wapper. Afgelopen oktober stemde in een referendum 60 procent van de Antwerpenaren tegen deze brug.
Auteur: Margriet Verhoog
Met de realisatie van het Masterplan 2020 wordt de Waaslandtunnel opnieuw een tunnel voor het lokaal verkeer
Reactie plaatsen •