Afspraken over spoor in Limburg
Staatssecretaris Wilma Mansveld (IenM) heeft een convenant getekend voor de decentralisatie van stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard.
Rijk en Provincie willen goede ov-verbindingen tussen Nederland en het buitenland. De verbindingen met de regio Aken zijn belangrijk voor een sterkere economie in Zuid Limburg en binnen de regio Parkstad Limburg en tussen de technologische topregio’s Zuid-Oost Nederland en Aken.
Elektrificatie
Het is de bedoeling dat vanaf december 2017 een nieuwe, rechtstreekse sneltrein van Maastricht, via Heerlen en Herzogenrath naar Aken rijdt binnen de nieuwe vervoersconcessie van de Provincie Limburg. Het spoor van Landgraaf naar de grens bijHerzogenrath wordt geëlektrificeerd, waardoor er elektrische treinen kunnen rijden in plaats van dieseltreinen. Mansveld verrichtte bij station Landgraaf de starthandeling voor deze elektrificatie.
Decentralisatie stoptreinen
Limburg was al verantwoordelijk voor de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Daar komen straks de gedecentraliseerde lijnen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard bij. Op dit moment verzorgt de NS nog het treinverkeer op beide lijnen. Na een aanbesteding door de provincie kunnen er straks stoptreinen van een andere vervoerder rijden. NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •