Afname CO2-emissiefactoren in 2009-2020
In de studie is vooral gekeken naar de uitstoot van broeikasgassen, zoals kooldioxide (CO2) en
luchtverontreinigende stoffen, zoals fijnstof, stikstofoxiden en zwaveloxiden. De uitstoot hangt erg af van de schaalgrootte, bezetting- en beladingsgraad van de vervoersmiddelen. Spoor en binnenvaart scoren op het gebied van CO2-uitstoot in veel gevallen beter dan vrachtwagens.
Vrachtwagens
De PM10- en NOx-emissiefactoren zullen daarentegen het meest afnemen voor vrachtwagens (50-65 procent), tegenover 30 procent voor de binnenvaart en het dieselspoor. Deze trend is het gevolg van de effectieve Europese emissienormen die gelden voor vrachtwagenmotoren. Voor de andere transportmiddelen is de daling kleiner door een tragere vlootvernieuwing en in het geval van binnenschepen en scheepsmotoren ook minder strenge emissienormen.
Elektrische treinen
In het algemeen hebben elektrische treinen de laagste uitstoot over de gehele bestudeerde transportketen. De omweg van het spoorvervoer ten opzichte van de andere transportmiddelen kan nauwelijks de voordelen van elektrische rail ongedaan maken. De elektrische trein kan wel weer minder scoren als er een hoge fossiele brandstoffeninhoud bij de productie van elektriciteit is.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De PM10- en NOx-emissiefactoren van vrachtwagens zullen het meest afnemen. (Foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •