Aerodynamische SideWings bevorderen verkeersveiligheid
Gandert Van Raemdonck startte zijn onderneming Ephicas met een uitvinding waarop hij ook afstudeerde: lichtgewicht, aerodynamische zijschermen aan de onderkant van vrachtwagens. Naast extra brandstofbesparing op de lange afstanden, lijken deze SideWings ook een positief effect te hebben op de verkeersveiligheid in het stadsverkeer.
Testen met deze – gepatenteerde – zijschermen in de windtunnel van de TU Delft en op het circuit toonden een gemiddelde brandstofbesparing van
Daarentegen hoort Van Raemdonck van afnemers dat ze verkeersveiligheidsvoordeel ervaren in het stadsverkeer. Door hun vormgeving, dekken de panelen de hele zijkant af, ook de wielen. Met name bij dodehoeksituaties ervaren chauffeurs deze toepassing als een effectieve preventieve oplossing. Bij meesturende assen, maken we een opening in de panelen zodat de wielen niet in contact komen met de panelen in een bocht. Van Raemdonck studeert ondertussen door op een soort ‘tail’ achter de vrachtwagen om nog meer brandstof te besparen. Vooralsnog belemmert Europese regelgeving toepassing van deze tail. We zijn in overleg met de Europese Commissie voor een uitzonderingsmaatregeling voor aerodynamische hulpmiddelen.
Auteur: Jacques Lorsheijd
[Kortom sidewings] De lichtgewicht, aerodynamische zijschermen aan de onderkant van vrachtwagens zorgen voor extra brandstofbesparing op de lange afstanden, en lijken ook een positief effect te hebben op de verkeersveiligheid in het stadsverkeer.
Reactie plaatsen •