Advies: meer fietsparkeren bij stations
Inmiddels komt 40% van de treinreizigers met de fiets naar het station. Dit aantal zal de komende jaren toenemen. Bij veel stations is al een capaciteitsprobleem, er zijn niet altijd bewaakte stallingen aanwezig en voor metro- bus- en tramhaltes bestaan geen eisen voor fietsparkeren.
Uit recent onderzoek van de Fietsersbond in 43 gemeenten bleek dat bij 80% van de stations onvoldoende tot ruim onvoldoende rekken beschikbaar waren.
Advies
Kernpunt van het gezamenlijke advies is dat de reiziger altijd de keuze moet hebben tussen bewaakt en onbewaakt (gratis) fietsparkeren. Ook de locatie van de stallingen is belangrijk met het oog op bereikbaarheid en sociale veiligheid.
Investeringen
De consumentenorganisaties roepen op tot forse investeringen om het groeiend capaciteitstekort te bestrijden. Hiervoor is een betere samenwerking nodig. Zo zou het niet onlogisch zijn NS te laten meebetalen aan de exploitatie van bewaakte stallingen, aldus de organisaties. Bij een aantal stations zijn de tekorten zo groot dat ze niet op korte termijn zijn op te lossen. In deze situatie kunnen maatregelen zoals regelmatige verwijdering van weesfietsen en wrakken enig soelaas bieden. Tot slot roepen ROVER en de Fietsersbond op tot kwaliteitseisen voor fietsparkeren bij bus- en tramhaltes.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •