Actuele treininformatie in hotel-lobby
Hollen of slenteren? In het Amsterdamse Mövenpick-hotel vertelt een groot display in de hal of vertrekkende gasten zich al dan niet moeten haasten om de trein te halen. Het is de eerste vorm van actuele reizigersinformatie 'op locatie'. Behalve in hotels kunnen de schermen op z'n plaats zijn bij grote bedrijven, op scholen of in congrescentra, meent leverancier Surtronic.
Het Hoofddorpse bedrijf sloot voor de on line informatievoorziening een samenwerkingsovereenkomst met NS. Gestudeerd wordt intussen op een uitgebreidere versie met niet alleen de vertrektijden van het hele ov, maar ook de actuele situatie op de weg.
'We verkeren wat dit betreft nog in de opstartfase', meldt Renate Snel van Surtronic. 'Het kan zijn dat na het Mövenpick-hotel daarom een verdere implementatie pas iets later volgt, maar dan wel gelijk een stuk completer.' Voor uitbreiding van het systeem onderhoudt Surtronic contact met OV9292 en Rijkswaterstaat.
Gebruikersonderzoek op de eerste proeflocatie is nog niet opgedaan. Snel beklemtoont dat de informatie real-time is. Actueler dan bijvoorbeeld internetinformatie omdat rechtstreeks uit de centrale NS-computer wordt geput. Er hoeft niet voortdurend te worden ingelogd en de verversing van de informatie heeft continu plaats.
Vertrektijden (van de eerstvolgende 20 treinen) worden gepresenteerd op een zogeheten TFT-scherm. Voordelen van dit soort 'thin film transistor'-schermen zijn onder meer de grote helderheid en zichthoek. Samen met NS wordt overwogen om dezelfde TFT-displays in grote winkelcentra in stationsomgevingen te plaatsen. Een vergelijkbare toepassing bestaat al enige tijd, zij het op LED-schermen, namelijk bij de busstations van Schagen, Hoorn, Alkmaar en Haarlem. Wie daar de bus verlaat kan in één oogopslag zien of hij 'zijn' trein nog wel of niet kan halen.
Reactie plaatsen •