Academici storten zich op een duurzame en bereikbare Randstad
Academisch Nederland stort zich de komende zes jaar op de duurzame bereikbaarheid van de Randstad. Prominente universitaire onderzoeksgroepen bestuderen onder meer hoe multimodaal vrachtvervoer, reisinformatie en recreatieverkeer zó ingericht kunnen worden dat in 2030 à 2040 een duurzame bereikbaarheid te garanderen is
Spin in het web voor het grote onderzoekprogramma van 10 miljoen euro is de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het initiatief ligt bij de ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM en Economische Zaken. Zij leggen voor het programma meer dan driekwart van het geld op tafel. Een klein deel komt van het NWO zelf. Voor de eerste ronde van 3,4 miljoen euro zijn na raadpleging van internationale commissies uit 30 aanmeldingen vier kansrijke onderwerpen geselecteerd. Naast slimmere reisinfo, duurzamer goederenvervoer (inclusief overslagterminals en stedelijke distributie) en recreatieverkeer is dat de ontwikkeling van een 'supernetwerk'. Personenverkeer, belangrijke bestemmingen en activiteitenpatronen in tijd, ruimte en 'virtuele ruimte' worden daarbij met elkaar in verband gebracht. Zo krijgen ontwerpers en planners van ruimtelijke voorzieningen, mobiliteit en infrastructuur meer inzicht in gedragspatronen van reizigers.
Resultaten uit de eerste tranche moeten over vier jaar beschikbaar zijn. In 2009 en 2010 volgen twee extra calls, waarin respectievelijk nieuwe duurzaamheidskansen verkend worden en kennisoverdracht centraal staat.
Het NWO-onderzoekprogramma is ook een kwestie van bruggenbouw, zo blijkt uit de toelichting van programmasecretaris Henk Waaijers. Per onderwerp worden representatieve gebruikersgroepen geformeerd, bijvoorbeeld uit de kring van (lokale) overheden, het bedrijfsleven of brancheorganisaties. 'Het is goed dat onderzoekers gevoed worden door de praktijk en bijgestuurd worden in datgene waar men in de praktijk tegenop loopt', aldus Waaijers.
Centraal bij de studies staan kwaliteitscriteria en trefwoorden als klimaatwijziging en energietransitie, robuuste infrastructuurnetwerken die bestand zijn tegen onverwachte gebeurtenissen als ongelukken en weersomstandigheden, meer economische vitaliteit en sterke internationale concurrentiepositie van de Randstad, reistijdbeperking en betrouwbare reistijd.
Bij de selectie van de onderzoeksonderwerpen speelden kwaliteit en maatschappelijke relevantie een hoofdrol. Eerste resultaten komen vanaf 2012 beschikbaar. Ze moeten niet alleen verre toekomstmuziek laten horen, maar op basis van bijvoorbeeld een verkenning van mobiliteitsgedrag van burgers en bedrijven ook op korte termijn minimaal een zogeheten no-regretbeleid mogelijk maken.
Reactie plaatsen •