Aantal deelauto's ruim verdubbeld
De stijging in het aantal deelauto's laat daarmee een groei zien van 17 procent per jaar. Als deze trend zich doorzet, is dit aantal in 2020 verdrievoudigd.
Gemeenten
Overheden hebben veel redenen om autodelen te stimuleren. Als ze dat doen, verzesvoudigt het aantal, aldus de KpVV. Amsterdam blijft koploper, gevolgd door Diemen en Utrecht. Inmiddels beschikken 120 gemeenten over één of meer deelauto's. Autodelen is met name populair in de sterk tot zeer sterk stedelijke gemeenten.
Nieuwe vormen
De markt van deelauto-aanbieders verandert. Dit jaar start Car2Go in Amsterdam. Dit is een systeem op basis van 'one way carsharing': je hoeft de deelauto niet terug te brengen naar de plek waar deze stond. Car2Go werkt niet met gereserveerde parkeerplekken: via GPS kun je zien waar de dichtstbijzijnde auto staat. Daarnaast starten twee aanbieders met 'peer-to-peer carsharing', dit is particulier autodelen.Autobezitters die hun auto weinig gebruiken, kunnen een kastje in laten bouwen. Daarmee kunnen ze hun auto beschikbaar stellen aan anderen.
Status autobezit dalende
Onder Amerikaanse, Japanse en Duitse jongeren is de auto steeds minder een statussymbool. De auto wordt meeer een gebruiksvoorwerp. De status van het autobezit is tot nu toe de belangrijkste barrière voor autodelen. Volgens het KpVV ziet het er naar uit dat de deelautokaart van Nederland de komende tijd ingrijpend zal veranderen.
Auteur: Eveline Korving
De deelauto is bezig met een opmars. Inmiddels beschikken 120 gemeenten over één of meer deelauto’s. (Foto: KpVV)
Reactie plaatsen •