Aandacht voor brommobiel als nieuwe categorie
Veilig Verkeer Nederland (VVN) maakt zich grote zorgen over het gebrek aan aandacht van wegbeheerders voor brommobielen. De verkeersveiligheid voor deze categorie weggebruikers zou in het geding zijn. CROW ziet voorlopig geen aanleiding om de ontwerprichtlijnen aan te passen.
Volgens VVN-directeur Linda van der Eijck leidt de verwaarlozing van aandacht voor de brommobiel tot onacceptabele, levensgevaarlijke situaties. ‘Soms moeten de bestuurders de vreemdste capriolen uithalen om hun route op legale wijze te kunnen vervolgen.’ Filmpjes op Youtube illustreren de problemen van brommobielrijders, waarbij iemand bijna de snelweg opgestuurd wordt. VVN vindt dat er meer aandacht moet komen voor de inmiddels 20.000 brommobielen in Nederland. Nu stuiten ‘brommobilisten’ te vaak op wegdelen die voor hen gesloten zijn waardoor ze moeten omkeren of verboden negeren omdat dit veiliger is dan keren. Verder hebben kaarten en navigatieapparatuur geen functionaliteit voor brommobielen, aldus Van der Eijck.
Kenmerken van brommobiel
Een brommobiel is in het verkeer gelijk aan een auto. De plaats op de weg voor brommobielen is dan ook op de rijbaan en niet op fietspaden of op het trottoir. Het is niet toegestaan te rijden op autosnelwegen, autowegen (100 km/uur-wegen) en op wegen die zijn gesloten voor langzaam verkeer. Binnen en buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 45 km/uur. Voor het besturen van een brommobiel moet je minimaal 16 jaar zijn en een bromfietsrijbewijs (categorie AM) hebben. De officiële definitie van een brommobiel luidt: ‘een vierwielige bromfiets met een gesloten carrosserie, een maximum leeggewicht van 350 kg, een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/uur en een maximumvermogen van 50 cm³ of 4 kW.’
Eigen pictogram
CROW laat weten dat de brommobiel in het algemeen gewoon met het verkeer kan meedoen. De huidige praktijk geen reden om ontwerprichtlijnen te veranderen. Het is aan de wegbeheerders om de verkeersveiligheid in te schatten, aldus CROW. Ter vergelijking worden tractoren genoemd die eveneens een beperkte maximumsnelheid hebben en op 80km/uur-wegen rijden. CROW besteedt wel aandacht aan de ontwikkeling van aparte bebording met pictogrammen van brommobielen en heeft dit bij de NEN-commissie Verkeerstekens op de agenda gezet. Deze verkeersborden helpen wegbeheerders duidelijkheid te scheppen voor deze weggebruikers. Daarnaast kijkt CROW naar de ontruimingstijden bij verkeerslichten omdat brommobielen minder snel optrekken dan auto’s. Dit zal in de nabije toekomst mogelijk tot aanpassingen in de afstelling van VRI’s leiden.
Klik hier voor filmpjes over brommobielen op Youtube.com
Auteur: Joske van Lith
Voor brommobielen is niet het fietspad of het trottoir, maar de rijbaan de aangewezen plaats op de weg
Reactie plaatsen •