7,5% tot 9,0% van de Nederlandse huishoudens heeft momenteel geen auto omdat ze die zich financieel niet kunnen veroorloven. Dit komt neer op grofweg 650.000 van de 8 miljoen huishoudens in Nederland. Van de huishoudens zonder auto is dit een derde. Bij veel huishoudens zonder auto spelen de financiën dus geen of een ondergeschikte rol. Dit blijkt uit het onderzoek 'Financieel autoloos' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
650 duizend huishoudens kunnen zich geen auto veroorloven

Foto: Shutterstock
Ruim een kwart van de Nederlandse huishoudens heeft anno 2025 geen auto (eigendom of lease). Een deel van deze huishoudens kiest vrijwillig voor een autovrij bestaan, zo staat in het KiM-onderzoek. Een ander deel zou wel een auto willen hebben, maar heeft er geen door bijvoorbeeld een beperking, ouderdom, medicijngebruik, ruimtegebrek of een rijontzegging. Van alle huishoudens zonder auto heeft 1 op de 3 geen auto omdat het inkomen dit verhindert: de zogenoemde 'financieel autoloze' huishoudens. Voor hen kunnen de kosten voor het behalen van een rijbewijs, het bekostigen van een auto of de kosten voor het gebruik van de auto barrières zijn. Bij 2 op de 3 huishoudens zonder auto geldt dat de financiële situatie niet de voornaamste reden is om geen auto te hebben.
Problemen met bereikbaarheid
Huishoudens die geen auto hebben om financiële redenen, doen gemiddeld langer over hun reis dan andere huishoudens. Daarmee kunnen financieel autoloze huishoudens minder bestemmingen bereiken in hetzelfde tijdsbestek dan andere huishoudens. Binnen de groep financieel autoloze huishoudens ervaart bijna een kwart (23%) regelmatig problemen om familie of vrienden te bezoeken of een supermarkt, arts of ziekenhuis, sport/hobby-, werk- of onderwijslocatie te bereiken. Dat tegenover 18% bij de huishoudens zonder auto om niet-financiële redenen en 8% bij de huishoudens met een auto. De helft van de financieel autoloze huishoudens ervaart doorgaans geen problemen om gewenste bestemmingen te bereiken.
Motie Tweede Kamer
Het KiM heeft het onderzoek uitgevoerd naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamer van 15 mei 2024. In deze motie werd verzocht om in kaart te brengen welke huishoudens geen auto hebben vanwege de onbetaalbaarheid.